Skoleledere betaler selv uddannelse

Rystet lederformand kræver en central lederuddannelses-pulje på finansloven

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

28 procent af de skoleledere der har diplom- eller masteruddannelse i ledelse på CV'et har selv betalt for uddannelsen. Det er især kvinderne, der villigt punger ud for at styrke deres formelle uddannelse. Formanden for Lederforeningen, Jens Færk, kalder det dybt uansvarligt af arbejdsgiverne, at de ikke tager hånd om uddannelsen af ledere til folkeskolen. Under ti procent af skolelederne har en lederuddannelse, når de sætter sig i inspektør- eller vicer-stolen. De vil gerne videreuddannes, men selvom kommunen betaler for korte kurser, går det næsten altid ud over skolens eget budget.

47 procent vurderer, at arbejdspresset er en hindring for videreuddannelse.

Tallene kan aflæses af DLF-delen af en stor analyse af ledernes holdninger til job, uddannelse og udvikling gennemført af Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF). '60 procent af folkeskolens ledere forsvinder inden for de næste få år. Så det er nu, der skal tages hånd om det her. I folkeskoleforliget vil alle partierne gerne etablere en diplomuddannelse for skoleledere, og så må pengene findes på finansloven', siger Jens Færk.

Skolelederne føler sig fint klædt på til den rent faglige ledelse og personaleledelsen. Det er det administrative arbejde, der trækker tænder ud. Det fylder mere i arbejdsdagen end hos de andre FTF-ledere.

Det er ikke fra kommunens side, man som skoleleder skal forvente, at der bliver igangsat lederuddannelse. 87 procent tager selv initiativet til kurser, og selvom de kortere kurser som hovedregel bliver betalt af arbejdsgiveren, betyder det i 73 procent af tilfældene, at skolelederen selv må finde pengene på skolens ofte hårdt pressede budget. FTF's LederPejling viser i øvrigt også, at skolelederne i endnu højere grad end de andre FTF-ledere synes, det er en god ide, at organisationen, det vil sige Lederforeningen og DLF, tilbyder uddannelse:

'Det vil vi også gerne - vi arrangerer værkstedskurser og brush up-kurser, og vi er også på vej med kurser specielt for nyudnævnte skoleledere. Men vi har ikke midler til at opbygge en egentlig lederuddannelse', siger Jens Færk.

kravn@dlf.org