Skoleudvikling
Der er noget i luften
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Evaluering af politiske kvalitetsmål i Roskilde Kommune
Anden evalueringsrapport august 2002
Af Michael Axelsen og Peter Ulholm
80 sider, 75 kroner
Kleo (Kompetence, Ledelse, Evaluering, Organisationsudvikling)
Telefon 3586 8586
Rapporten er den anden med resultater fra evaluering af Roskilde Kommunes arbejde med at indføre politiske kvalitetsmål på skoleområdet. Første rapport, der var en statusrapport, 'Vi sår radiser og høster salat', udkom i 2000 og blev anmeldt i Folkeskolen nummer 24/ 2001.
Kommunen havde valgt at sætte fokus på 'Udfordringer for den enkelte elev' og udarbejde mål for dette fokuspunkt.
Målet med rapporten har været:
- at få kortlagt, hvad der sker ved indførelsen af politiske kvalitetsmål i den kommunale organisation.
- at undersøge, hvordan indførelse af politiske kvalitetsmål på skoleområdet kommer til at påvirke hverdagen på skolerne.
Undersøgelsen var bygget op omkring tre trin:
1.Kvantitativ spørgeskemaundersøgelse blandt kommunens 4.-klasse-lærere.
2.Kvalitative interview med udvalgte team som fokusgrupper.
3.Kvalitative praksisobservationer i udvalgte klasser.
Nogle udvalgte resultater af den samlede undersøgelse viser blandt andet:
- at 67 procent nu arbejder med mål for klassen som helhed, men kun 17 procent arbejder med mål og handleplaner for den enkelte elev. De politiske mål har spillet en sekundær rolle. Den enkeltfaktor, der påvirker skoleudviklingen mest, er den aktuelle pædagogiske diskurs
- at samarbejde er en vigtig forudsætning, men teamene bruger stadig ikke megen fælles tid på at opstille mål for den enkelte elev, men derimod på planlægning af konkrete forløb.
- at det er motiverende, at politikerne melder forventninger ud, men det er nedslående, at forvaltningen ikke har sørget for løbende opfølgning og evaluering af projektet. Skolelederne har manglet sparring, og forventningerne har været uklare.
- Inddragelse af lærerne og løbende anerkendelse er væsentlige faktorer, når man arbejder med skoleudvikling.
Rapporten er grundig og tankevækkende og kan være lærerig læsning for såvel politikere og forvaltningsfolk som lærere og skoledere, der alle kan få inspiration og drage nytte af erfaringerne fra Roskilde.
Mari Ann Skovlund Jensen