Her er den ’trappe’, Rosenkrantz-Theil truer kommunerne med

Undervisningsministeren har ved flere lejligheder truet med at tage nye og hårdere metoder i brug imod kommuner, der ikke overholder lovkrav. Metoder, hvis styrke er placeret på en såkaldt ’trappe’. Folkeskolen.dk har spurgt, hvilke af metoderne ministeren er klar til at tage i brug.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har sagt det ved en høring om skolernes udfordringer med at nå op på de gennemsnitlige 45 minutters motion og bevægelse.

Pernille Rosenkrantz-Theil har sagt det ved et samråd om, at nogle skoler og kommuner putter for mange elever ind i klasselokalerne.

Og senest har Pernille Rosenkrantz-Theil har sagt det ved et samråd om, at ikke alle skoler og kommuner har en antimobbestrategi, selvom det ellers står som et krav i undervisningsmiljøloven.

Ved alle tre lejligheder har børne- og undervisningsministeren truet med at tage nye og skrappere metoder i brug mod kommuner, der ikke lever op til lovkravene.

Minister indkalder KL til snak om "ikke så milde" værktøjer mod kommuner, der bryder loven 

Pernille Rosenkrantz-Theil har bestilt en såkaldt 'trappe' over, hvad hun som minister kan gøre, hvis kommuner konsekvent vælger ikke at overholde lovgivningen, fortalte hun blandt andet på samrådet om fyldte klasselokaler tilbage i slutningen af januar.

At ministeren kalder det for en trappe dækker over, at oversigten over mulige tiltag mod kommunerne er opgjort efter deres hårdhed.  

9 trappetrin

Ministeren nævnte senest sin bestilte trappe på samrådet om skoler og kommuners manglende antimobbestrategi i slutningen af februar.

Det har fået folkeskolen.dk til at efterspørge, hvilke metoder der optræder på trappen - og så har folkeskolen.dk også bedt ministeren om at svare på, hvilke af metoderne hun agter at tage i brug.

Trappen viser sig at gå bestå af ni 'reaktionsmuligheder', som Pernille Rosenkrantz-Theil kan tage i brug overfor kommuner:

  • Dialog/høring - Første (og mildeste) trin er, at ministeriet tager kontakt til den pågældende kommune med anmodning om en udtalelse med henblik på oplysning af sagen
  • Vejledning og/eller oplysningskampagne - Ministeret oplyser om reglerne og kan igangsætte en informations- og oplysningsindsats målrettet relevante aktører
  • Hyrdebrev - Ministeriet kan vælge at indskærpe reglerne via et hyrdebrev til samtlige kommuner
  • Aftaler med kommunerne om initiativer/indsatser på et givent område - Der kan laves aftaler med kommunerne om bestemte initiativer eller indsatser. Det kan fx være via den årlige aftale om kommunernes økonomi
  • Løbende dataindsamling - Krav til indberetninger fra kommuner, så ministeriet får de nødvendige forudsætninger for at reagere over for konkrete kommuner
  • 'Overholdelsessamtale' - En kommune kan blive indkaldt til en 'overholdelsessamtale', hvor det indskærpes, at kommunen forventes at overholde gældende regler. Det kan ske på både politisk niveau og embedsmandsniveau
  • Offentliggørelse af nyheder - Ministeriet kan vælge at offentliggøre resultater fra dataindsamlinger eller tilsyn af bestemte kommuner
  • Ankestyrelsens tilsyn - Hvis kommunen ikke retter ind, kan ministeriet bede Ankestyrelsen om at starte et tilsyn
  • Ændringer af lovgivningen - Sidste trin består i, at loven kan ændres, så "kommunernes muligheder for at fastholde den aktuelle praksis begrænses, og kommunernes pligter træder tydeligere frem".
  • Hvor langt vil Rosenkrantz-Theil gå?

    Men hvor langt op ad trappen er ministeren så egentlig klar til at gå?

    Folkeskolen.dk har spurgt Pernille Rosenkrantz-Theil, hvilket trin hun er parat til at træde op på overfor kommuner, der ikke lever op til antimobbelovgivningen.

    Rosenkrantz-Theil: Der er brug for at "gen-kickstarte" reformen 

    Det vil hun imidlertid ikke sige noget om på nuværende tidspunkt.

    "Det er vigtigt for mig at kende problemets omfang, inden jeg kan sige, hvor langt det er nødvendigt at gå. Mit første skridt er derfor at se nærmere på problemets omfang med evalueringen, som kommer ganske snart, og på den baggrund vil jeg tage de relevante skridt over for de kommuner, der ikke overholder loven", skriver ministeren i et mailsvar til folkeskolen.dk.

    Læs mere

    Læs notatet her

    Se optagelse af det åbne samråd her