Skoleledelse

Folkeskoleloven med kommentarer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

(Syvende udgave)

Redigeret af Kirsten Krogstrup

257 sider, 288 kroner

Kroghs Forlag

Folkeskolelove - og ændringerne til disse - kommer og går - og snart er en ny på vej.

Denne udgivelse foreligger hermed i en syvende udgave.

Uanset at man i dagligdagen er godt hjulpet af oplysninger på internettet, er det dog uden konkurrence at have en trykt folkeskolelov mellem hænderne - og nok så afgørende med de mange relevante og nyttige kommentarer.

Kommentarerne er gode at kende i det daglige arbejde, hvor lovens formuleringer og diskussionerne herom jævnligt er på dagsordenen.

Kommentarerne giver kendskab til det forarbejde, der har været knyttet til lovteksten og til den praksis, der har udviklet sig i forbindelse med lovens anvendelse.

Kommentarerne indeholder for eksempel den 'faste fortolkningspraksis' fra Undervisningsministeriet og en omtale af de bekendtgørelser, der er udsendt med hjemmel i lovene.

Kommentarerne er altid de mest interessante.

Paragraf 13 handler om den regelmæssige underretning om 'skolens syn på elevernes udbytte'. Blandt rigtig mange relevante kommentarer til den paragraf kan man læse, at 'ud over den evaluering, der kommer til udtryk i standpunktsmeddelelser og karakterer, skal der på alle klassetrin foretages en intern evaluering af elevernes udbytte af undervisningen. En evaluering med dette sigte kan gennemføres på flere måder, for eksempel gennem interne prøver, spørgeskemaer, iagttagelser og samtaler'. Ja, og videre: 'En sådan evaluering har et fremadrettet sigte og skal oplyse lærere og elever om, i hvilket omfang undervisningen giver det forventede resultat, og på hvilken måde den videre undervisning skal planlægges og gennemføres'.

Ikke nogen ny oplysning, men jo en meget central del af skolen i dag.

Som noget nyt rummer denne udgave en oversigt over vigtige træk i skolelovgivningen fra 1814 til 1975.

Bogen er forsynet med et fyldigt og meget brugbart stikordsregister.

Samlet set er også denne udgave af folkeskoleloven altså et uundværligt arbejdsredskab i det daglige.

Ole Jakobsen