Pædagogik, Specialpædagogik

Marte Meo metodens teori og praksis

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Jytte Birk Sørensen

213 sider, 250 kroner

E-bogs-udgaven koster 120 kroner

Systime

systime@systime.dk

Marte Meo betyder ved egen hjælp og er navnet på en pædagogisk metode, som tager udgangspunkt i, at børn er kompetente og har resurser, som skal udvikles gennem fokusering på det, som barnet kan, og foregå i en kærlig kontakt og samspil mellem barnet og den voksne. Alt for ofte er vi professionelle omsorgspersoner alt for fokuserede på fejl og mangler, hvilket udvikler en udpræget negativ kontakt med barnet i skolen, i vuggestuen, børnehave, eller hvor man nu møder børn i sit professionelle virke. Ydermere er vi alt for ofte sporet ind på, at barnet skal kunne nogle bestemte ting, og samspillet drejer sig derfor mest om noget uden for barnet, hvorved der nemt kan opstå et subjekt-objekt-forhold frem for det mere hensigtsmæssige subjekt-subjekt-forhold.

Bogens forfatter har tidligere udgivet bogen: 'Ser man det - Marte Meo metoden i et udviklingsperspektiv', og nærværende bog er herved en opfølger af den forrige bogs teori omsat til praksis. Vi får herved en grundig indføring i, hvordan barnet/mennesket udvikler kommunikative kompetencer, så det kan præstere og formidle sig selv i forhold til andre samt opleve sig som en del af et kommunikativt fællesskab. Det er en teori og metode, som alle, der omgås mennesker i det professionelle arbejde, kan drage stor nytte af at kende til. Men disse indsigter kan med fordel også benyttes i forhold til mennesker med multiple funktionsnedsættelser, demens og andre med særlige behov, som det ses i for eksempel folkeskolernes specialklasserække.

Alle relevante teorier, som har været med til at kvalificere den viden, som vi i dag har om den interpersonelle kontakt og samspillets betydning for udvikling af psykisk sundhed, trivsel og livskvalitet, gennemgås over flere kapitler i bogen. Det drejer sig i særdeleshed om Daniel Sterns teori om udviklingen af socioemotionelle kompetencer og John Bowlbys tilknytningsteori.

En bog, som jeg varmt vil anbefale, især hvis man tager sig god tid til læsningen og refleksion over det læste.

Heidi Friborg Christophersen