Natur/teknik, Fysik/kemi, Skoleudvikling

Et lærerperspektiv på natur/teknik- og fysik/kemiundervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- en kvalitativ analyse

Af Tordis Broch og Niels Egelund

245 sider, 178 kroner

Danmarks Pædagogiske Universitet

At der ikke uddannes tilstrækkeligt mange kandidater inden for de naturvidenskabelige områder, har været et kendt problem gennem længere tid. For at undersøge, hvad grunden er hertil, pågår der på Danmarks Pædagogiske Universitet et projekt, 'Elevers interesse for naturfag og teknik', der har til hensigt at afdække, hvad der sker forud for uddannelsesvalget. Undersøgelsen bygger på interviews med lærere i folkeskolen, hvilket altså vil sige, at det er vilkårene på lærerens side, der er udgangspunkt. Rapporten her er den del af den undersøgelse.

Undersøgelserne har blandt andet vist, at det er vanskeligt at give eleverne i fysik/kemi den fornødne mulighed for fordybelse og på samme tid dække et nødvendigt pensum i forhold til folkeskolens afgangsprøve. En løsning, der blandt andet peges på, er skabelsen af fora, hvori lærerne har mulighed for at støtte hinanden, udvikle undervisningen og deltage i kurser.

For natur/teknik-undervisningen peges der blandt andet på det faktum, at mange lærere ikke føler sig tilstrækkelig rustet til at formidle et givent stof, samt at der ofte ikke er tilstrækkelig tid til at give eleverne den nødvendige medbestemmelse i undervisningen. Det betyder, at undervisningen i nogle tilfælde bliver mere lærerstyret end ønsket, eller at den i høj grad baseres på bøger, som ikke nødvendigvis er målrettet mod den elevgruppe, man nu står med. En for både lærere og elever uønsket situation.

Efter min mening er skolelederne rundt på landets skoler, efter at have læst denne rapport, nødt til at få afdækket forholdene for naturfagsundervisningen på netop deres skole for at sikre kvaliteten i undervisningen og de vilkår, lærerne arbejder under, på bedst mulig måde.

Niels Peter Riising