Kristendomskundskab

Liv og religion 3

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Carsten Bo Mortensen, John Rydahl og Mette Tunebjerg

Grundbog: 56 sider, 125 kroner

Arbejdsbog: 48 sider, 37,50 kroner

Lærerens bog: 215 sider, 375 kroner

Gyldendal

'Liv og religion' er en god og nyskabende bogserie, hvor udgangspunktet er det levede liv i både kristendommen og andre religioner og kulturer. I forhold til tidligere har vi til 3. klasse en bog med længere og grundigere tekster og et højere fagligt indhold, så mange ikke-linjefagsuddannede lærere nok må bruge mere tid på at sætte sig ind i stoffet.

I elevens grundbog er det første stofområde skabelsen - set kosmologisk, filosofisk, videnskabeligt, biologisk og mytologisk - med fortællinger fra Asien, hvilket er lidt utraditionelt og fornyende, fortællinger fra vikingernes nordiske verden, hvilket er meget traditionelt, og som obligatorisk stof har vi de to gammeltestamentlige skabelsesmyter.

Herefter introduceres eleverne for oldkirkens kristendom med en fortælling om den første kristne missionær Paulus og de første kristne i tiden efter Jesu død og opstandelse. Etikken behandles med et afsnit om løgn, ondskab, leveregler, de ti bud, ærlighed og sandhed. Hellige steder, folketro, kirkebygninger, moskeer, templer og ritualer behandles ret traditionelt, men sættes nyskabende sammen med et afsnit om mirakler.

Særligt lægger jeg mærke til de afsluttende afsnit om begreberne pinse og helligånd - kirkens tredje hovedhøjtid - som er dogmatiske begreber, selv mange voksne - også (kristendoms-)lærere - ikke kan særlig godt. De fleste kan noget med det folkloristiske, at 'pinsesolen danser', og noget om at biskoppen i Roskilde vil have os til at spise fisk som symbol på Kristus og kirkens fødselsdag. I lærerens bog forklares Helligånden på en meget god måde ved at pointere det som Guds ånd, der er Guds usynlige virksomhed i mennesker og altså en livskraft. Det er alt sammen forklaret meget enkelt og jordnært - uden at blive for abstrakt eller filosofisk - hvilket er ret godt gået og kun kan lade sig gøre for forfattere, der er godt inde i deres faglige stof.

Måske er det allerede under bearbejdning, men det ville være en mægtig god idé, hvis alle sange og salmer blev indspillet på en cd, både med sang og med blot melodierne som en slags 'syng med-version'. Ikke alle kristendomslærere er musiklærere, og mange af de nyere sange som for eksempel 'Da Jesus kom til os og gik på jorden' og 'Båden var så lille' vil derfor nok ikke blive inddraget af særligt mange, hvilket er ærgerligt, da de har gode poetiske tekster og gode melodier, der måske kan forklare alt det svære på en lidt nemmere måde. Foruden at det altid er hyggeligt at synge sammen!

Dette er den eneste bogserie i faget, der naturligt inddrager andre trosretninger og kulturer, og som har livsfilosofien og etikken med sig som det bærende enzym. Men selv om jeg er meget begejstret for denne bogserie og kan se det nyskabende i den logbog, der er en integreret del af arbejdsbogen, så har jeg det nogle gange lidt svært med elevopgaverne. De kan ofte forekomme lidt ensidige og opleves som en slags kontrol eller reproduktion, og der er flere afsnit med klippe-klistre-opgaver i denne tredje klasses arbejdsbog, som jeg genkender fra Gyldendals gamle serie, 'Kristendom'. Det er da i orden, men ikke helt så spændende og nyskabende, som elevens grundbog og lære-

rens bog lægger op til og har gjort det i de to foregående bøger til første og anden klasse.

Heidi Friborg Christophersen