Historie, Billedkunst

Alle tiders SFINX

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Carsten Bach-Nielsen og Bo Dahl Hermansen

151 sider, 175 kroner

Tidsskriftet SFINX

Mange kender 'Skalk', som er et tidsskrift om emner inden for dansk arkæologi og historie. Færre er fortrolige med 'SFINX', et tidsskrift om Middelhavslandenes og den Nære Orients arkæologi, historie, kunst og kultur fra oldtid til nutid. Dette tidsskrift fyldte 25 år den 10. december 2002, og i den anledning udsendte redaktionen denne bog.

Det er en meget smuk bog med et væld af gode billeder, hvis indhold er i fin harmoni med den løbende tekst. Og det er en særdeles spændende og kundskabsmættet bog, som ikke er helt let tilgængelig og i hvert fald ikke skrevet for eleverne.

En sfinx (eller sfinks) er som bekendt et fabeldyr med løvekrop og menneskehoved - og eventuelt bryster, hvis det er en kvindelig sfinks. Bogen er en kronologisk gennemgang af sfinksens historie fra den store sfinks i Giza i Ægypten omkring 2500 før Kristi fødsel over Orienten, Grækenland og Rom i oldtiden og op gennem Europas kunstretninger i tidens løb: den romanske kunst, renæssancen, barokken og rokokoen, klassicismen og romantikken til symbolismen i det 20. århundrede. Vi følger i særdeles fascinerende fortællinger sfinksen i forskellige fremtrædelsesformer i skulpturer, tegninger, malerier og håndskriftsbilleder og i forskellige tolkninger som vis, lærd og undertiden også grusom, men under alle omstændigheder gådefuld. Sfinksens væsen har åbenbart til alle tider pirret kunstnernes nysgerrighed, ønske om tilværelsesforståelse og skabertrang.

Bogens to første kapitler er skrevet af en ekspert i nærorientalsk arkæologi, Bo Dahl Hermansen, og resten af bogen af en kunst- og kirkehistoriker Carsten Bach-Nielsen, og man kan klart mærke, at deres faglige baggrund smitter af på deres tolkninger og fremstillingsform. Alligevel fremstår bogen som en sammenhængende helhed, og fremstillingerne udmærker sig i øvrigt blandt andet ved, at begge forfattere inddrager andre forskeres tolkninger og diskuterer dem på en kvalificeret måde, og at de sætter tolkninger og fremtrædelsesformer ind i en historisk sammenhæng.

Bogen kan som sagt næppe læses af mange elever i folkeskolen. Men lærerne kan bruge den som grundlag for emner som for eksempel 'Obelisker, fontæner og sfinkser i Rom', gerne i forbindelse med en ekskursion, 'Fortællinger om mødet mellem Ødipus og sfinksen' eller 'Reklamers brug af historiske symboler, blandt andet sfinksen'. I alle tilfælde er bogens righoldige og glimrende billedmateriale velegnet til analyser og samtaler.

Bagest i bogen er der korte forfatterpræsentationer, litteraturliste, illustrationsliste og stikordsregister. Man kunne savne et kort over Middelhavsområdet og et over Rom med angivelse af de mange eksempler på sfinkser.

Vagn Oluf Nielsen

Powered by Labrador CMS