Netleg og netlæring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skulle det være en dulle eller en brats? De fås i alle mulige varianter og kan bruges til at pynte på din hjemmeside, sætte ind som billeder, printe ud og til at kreere nye flotte duller. Og til alt, hvad du ellers har lyst til. Sådan lyder det på dullesiden www.dudu.dk

Nej tak, vorherre bevares, vil de fleste af os nok tænke og skynde os at opfordre pigerne til dog at beskæftige sig med noget mere fornuftigt som at tegne noget selv.

Men måske skulle man alligevel give dullerne, altså ikke dukkerne, men deres webside www.dullernes-univers.dk en chance. Ved nærmere syn viser det sig nemlig at være et særdeles interaktivt websted for piger i den rigtige alder.

DulleMor laver nemlig guider, tastevejledninger og kommer med gode råd til de programmer, pigerne skal anvende for at være kreative med dullerne. Der er guider til Explorer, Paint, Paint Shop Pro og Front Page.

Ud over at komponere duller er det muligt at designe postkort eller skrive historier om dullerne. Her har DulleMor følgende formaning: 'Da Dullernes Univers har besøgende helt ned til 6 år bliver jeg nød til at opfordre jer til ikke at skrive om sex og vold. Disse indlæg til historierne vil blive slettet. Det er selvfølgelig i orden med kys og knus. Historier der overtræder disse regler vil ikke kun blive slettet, IP adressen vil ikke længere have adgang til en stor del af Dullernes Univers. Alle indlæg i Historiebogen bliver logget med IP adresse, dato og tidspunkt'.

Pigerne får her bibragt en masse indirekte it-forståelse, som er nødvendig for at kunne gebærde sig på dette websted. Og mon ikke det virker lige så lærerigt som megen velment undervisning i 'netikette'. Stedet indeholder således ganske megen fornuftig it-anvendelse. Og da pigerne er temmelig vilde med dullerne, kan der faktisk komme en del it-læring ud af at 'dulle' den lidt. På www.medieraadet.dk offentliggjorde man i sidste uge de første resultater fra EU's Saft-projekt, 'Safety and Awareness For Tweens'. Den hidtil mest omfattende undersøgelse i Norden af forældres holdninger til børns internetbrug viser, at: 'Danske forældre går ind for færre regler og mindre kontrol. De er usikre på filtre, men mener derimod, at vejen frem er undervisning og vejledning af forældre og børn'.

Det stemmer fint med budskabet til forældrene på nogle af de bedste børnesider. Sund fornuft, pleje af værdier og god vejledning er fortsat noget, forældrene bør stå for, hedder det på www.popit.dk, som har skæg og ballade, men også et Popsikon med chance for at blive klogere.

www.bornesiden.dk henvender sig til lidt mindre børn, men også her arbejder man ud fra en filosofi om, at forældrene bør lade børnene bruge siden, men opfordrer til en tovejskommunikation med forældrene, så de giver en tilbagemelding om eventuelle uhensigtsmæssigheder.

Til de allermindste netlegebørn er www.tihiiplanet.dk et nyt flot websted, reklamefrit, gratis, men med krav om tilmelding. I øvrigt er www.tihii.dk nok et sted, vi kan forvente mere fra med lancering af en børneportal.

To gode steder at søge efter netleg og måske herved netlæring til børn på nettet er www.jytteshytte.dk, en del af Tihii-media, og børnebibliotekernes efterhånden erfarne websted www.dotbot.dk Hvis de lidt større skal more sig, så henvis til www.it-kids.dk

Her bliver de ikke færdige lige med det samme. Det gør de bestemt heller ikke på det lidt mere seriøse: Det unge Danmark, www.duda.dk, en utrolig omfangsrig side med mange link videre ud i netverdenen.

Den føromtalte Saft-undersøgelse viste også, at danske børn, ifølge forældrene, mest bruger nettet til at surfe og spille spil og markant mindre til skolearbejde end børnene i de andre lande. Det kan der selvfølgelig være mange grunde til, men brugen af websteder som www.dudu.dk og www.duda.dk kan måske være med til at bygge bro mellem fritid og skole - eller mellem netleg og netlæring.