Debat

Ikke godt nok for DL

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak til Stig Andersen for din repetition af DLF's synspunkter på vejledningsreformens indvirkning på vejledningen i folkeskolen. Kort citeret her: 'Jeg fastholder, at det vil være en svækkelse af såvel undervisning som vejledning i folkeskolen. Derfor opfordrer vi lovgiverne til at ændre lovteksten'.

Sådan cirka optikken for næstformanden, som har erfaring som mangeårig skole- og ungdomsvejleder, når han ser på mulighederne i det forslag til lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som formentlig bliver vedtaget i maj 2003.

Stig Andersen fortsætter: 'Men det er absolut ikke ligegyldigt, at begrebet skolevejledning forsvinder ud af skolelovgivningen. Det vil betyde, at de undervisningsmæssige opgaver bliver tilbage hos klasselærerne'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Fra 1976 til 21. december 1994 har ordet skolevejledning ikke været nævnt i folkeskoleloven, hvilket DLF ikke brugte megen tid på dengang. Vi skal takke andre organisationer for, at det kom ind i loven som paragraf 19a, der nu forsvinder og erstattes af sin helt egen lov. Men det er ikke godt nok for DLF.

Alt i alt vil Stig Andersen ikke tro på, at vejledningssamtaler fra 6.-9. (10.) klasse udført af en fast vejleder knyttet til skolen skulle føre til det samme kendskab til eleverne, som hvis det var en skolevejleder.

Skolevejlederen kan i dag have det som et halvt job, og hun udpeges hvert år i fagfordelingen af skoleinspektøren blandt en-to lærere, som har (vil tage) en uddannelse som skolevejleder.

Hvorfor det skulle være et problem, at undervisningen bliver tilbage hos klasselærerne, som har afsat tid til denne opgave, kræver en nærmere forklaring, som jeg skal overlade til Stig Andersen. Det er godt for vejledningen, at nogle andre end DLF kan se muligheder frem for forhindringer.

Knud O. Frandsen

Næstved

Svar

Danmarks Lærerforening ser både perspektiver og muligheder i en styrket vejledning. Mange af de intentioner, der ligger bag lovforslaget, kan vi tilslutte os. Men det er afgørende, at lovgivningen sikrer nogle rammer for både undervisning og vejledning, der passer til folkeskolen.

Som lovforslaget i øjeblikket er udformet, kan det medføre, at vi får fuldtidsvejledere med ansættelse i Ungdommens Uddannelsescenter, som skiftevis opholder sig på forskellige skoler. Det kan umuligt give samme kendskab til eleverne, som når man dagligt har sin gang på skolen og også møder eleverne i undervisningen. Og vi kan ikke fastholde den nære sammenhæng mellem vejledningen og skolens daglige undervisning. Derfor ønsker vi fortsat skolevejledning i folkeskolen. Det har vi i øvrigt også haft fra 1976 til 1994 med baggrund i et cirkulære fra Undervisningsministeriet.

Stig Andersen

næstformand for Danmarks Lærerforening

Redaktionen betragter hermed debatten mellem Knud Frandsen og Stig Andersen om dette emne for afsluttet.

Redaktionen