Debat

Ugler i mosen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ugler i mosen, når foreningens øverste ledelse, for at kunne sælge en ny arbejdstidsaftale, så kraftigt har behov for at nedgøre den eksisterende aftale.

Og uglerne bliver endnu større, når KL, efter samtaler med selv samme ledelse, har fået det indtryk, at det nu bliver muligt at forøge lærernes egentlige undervisningstid.

Langt hovedparten af kommuner og skoler er netop ikke præget af 'det detailstyrede tidstyranni, der virker som en spændetrøje for den faglige og pædagogiske udvikling på skolen' og 'den købmandstankegang, hvor alt skal gøres op til sidste deci-mal ...'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Gennem en fortrinlig indsats af DLF's lokale kredse og ikke mindst af tillidsrepræsentanterne på skolerne er der ved indgåelse af ubureaukratiske akkorder og helhedsaftaler beskrevet og tidsmæssigt afregnet for det kommende skoleårs arbejdsopgaver.

En arbejdstidsaftale, der sikrer, at alt arbejde skal kompenseres af aftalt tid, er det bedste forsvar over for den tendens, hvor indre og ydre opgaver til stadighed vælter ned over den enkelte lærer.

Det lyder selvfølgelig godt, når ledelsen forsøger at sælge en ny arbejdstidsaftale under den overskrift, at den skal understøtte det professionelle lærerarbejde.

Men med en stor, arbejdstung 'kasse' indeholdende arbejdstid til alt vedrørende undervisning og en anden 'kasse' til andre opgaver er vi tæt på tilstande før 1993, hvor det var op til den enkelte lærer personligt at stå tilbage med vurderinger af arbejdstidens omfang over for et dagligt pres fra forældre, ledelse og kolleger. For DLF som en fagforening, der tænker på medlemmernes daglige arbejdsmiljøbelastning, er det afgørende for en ny arbejdstidsaftale, at den betyder tid til alt arbejde, en nedsat undervisningsforpligtigelse og bedre forberedelsesvilkår til den enkelte lærer.

Niels Munkholm Rasmussen

Odense

Svar

Jeg kan love Niels og alle andre, at der ikke er 'ugler i mosen' hvad angår arbejdstidsforhandlingerne. Jeg er i tvivl om, hvor Niels' to citater stammer fra. Jeg har ikke brugt dem på de mange møder, hvor jeg drøfter nye principper for en kommende arbejdstidsaftale. Jeg kan endvidere berolige Niels med, at ingen fra DLF på nuværende tidspunkt har drøftet arbejdstidsaftale med vores modpart KL, så det er hverken fra ledelsen eller sekretariatet, at KL kan have fået sit indtryk.

Fra 10. marts og fem uger frem deltager ledelsen i 22 medlemsmøder fordelt over hele landet, så vi sikrer alle muligheden for at deltage i debatten om principperne for den kommende aftale. Herudover har vi på invitation fra en række kredse allerede deltaget i et langt større antal arrangementer, hvor arbejdstidsaftalen har været på dagsordenen.

Vi lægger op til den måske mest omfattende medlemsdebat i foreningens historie. Jeg har været meget imponeret over det store fremmøde, der har været til de medlemsarrangementer, som jeg har deltaget i, og det er mit store håb, at denne interesse vil fortsætte.

Anders Bondo Christensen

formand for DL