Første år med Dans på Skemaet

Gennem projektet 'Dans på Skemaet' har dansen nu fået chancen for at komme ind i et mere officielt skoleregi og vise, hvad den kan bruges til

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Det er vigtigt for os, at hver enkelt deltagende skole i 'Dans på Skemaet' lægger en strategi for, hvordan dansen kan forankres på deres skole', fortæller Ulla Gad, Dans i Uddannelses fuldtidsansatte konsulent i Århus-området.

'For skoleaktiviteterne med dans skal fortsætte langt ud over det ene år, hvor skolen har gæsteundervisere'.

Det var 1. november, at Ulla Gad og Anna Katrine Korning startede som landets første regionale dansekonsulenter. Pengene til ansættelserne var kommet fra Kulturministeriet, og formålet var at styrke det opsøgende og igangsættende arbejde inden for dansens område.

Så foreningen, der blev dannet for godt to år siden, november 2000, af uddannelsesinstitutioner, dansere, kompagnier, studerende, undervisere, foreninger og journalister inden for dansens område, er nået langt.

Den første ansøgning blev sendt af sted umiddelbart efter foreningens stiftelse og gav da også umiddelbart pote: 400.000 kroner fra det nu nedlagte Kulturrådet for Børn og godt 400.000 kroner fra Undervisningsministeriet, hvor midlerne fra ministeriet til dels var øremærkede til at producere undervisningsmateriale til brug i skolen.

Med dette massive skulderklap fortsatte foreningens bestyrelse med at forberede, hvordan og hvor dansen kunne placeres som en del af skolernes hverdag. Der blev truffet aftale med skoler i Hvidovre, Ballerup, Rødovre, Herfølge, Odense og Århus om, at en række klasser - i en kortere eller længere periode - skulle have dans på skemaet. For skolerne og kommunerne begrænser udgiften ved at placere dans som et ekstra fag på skemaet sig til lønudgiften til den enkelte danseunderviser samt udgifter til frikøb af skolens lærere, når de skal deltage i foreningens kurser i dansepædagogik og dansedidaktik.

Opkvalificering til dans

'I 'Dans i Uddannelse' opfordrer vi lærerne til, at de også bruger dans i deres øvrige undervisning. Og ved at deltage på de kurser, vi tilbyder, håber vi, at de - efter en god periode med en fast danselærer ude på skolen - er rustede til selv at fortsætte med danseundervisningen. Og af og til kan der så komme en danseunderviser ud og coache danseforløbene - give en saltvandsindsprøjtning', siger Ulla Gad.

Forløbene i kommunerne startede 1. september 2002, skal løbe gennem hele dette skoleår og har for tiden fire professionelle danseundervisere tilknyttet. I Ballerup Kommune starter man dog først til september 2003, men har til gengæld allerede lagt en plan for de næste tre skoleår.

Efter al sandsynlighed bliver det også Ballerup Kommune, som til efteråret 2003 lægger skole, børn, undervisere og erfaringer til evalueringen af 'Dans på Skemaet'.

Lone Nyhuus er freelancejournalist

Info

Dans i Uddannelse opfordrer interesserede skoler og/eller lærere til at henvende sig med henblik på oprettelse af egentlige danseforløb på skolerne, men også for information om foreningens kurser for danseinteresserede lærere. Se mere på www.dansiuddannelse.dk eller ring til foreningens konsulenter. Fra marts måned kan man også ringe efter undervisningsmateriale i skriftlig form og 'Dans på Skemaet's præsentationsvideo.

Dans i Uddannelses konsulenter er I København: Anna Katrine Korning, telefon: 6165 8064

I Århus: Ulla Gad, telefon: 8619 7896.