Debat

Kritik mod den forkerte

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Præsenteret for læserbrev fra Lars Albertsen (Folkeskolen nummer 5) om Annika Bay (Folkeskolen nummer 3) fyldes jeg med forundring. Man kan da ikke som lærer i dagens folkeskole stadig tro, at en tilfældig uge i en lærers dagligdag giver et fuldstændigt billede af hverdagen. Vi arbejder med årsnormer.

Annika Bay er en af de lærere, der ved skoleårets start præsenterer en flot og fyldestgørende årsplan, der, for dem der har prøvet dette, giver et godt overblik. Denne plan udmøntes i periodeplaner og timeplaner, der, som den erfarne lærer vil vide, ikke nødvendigvis behøver at være udarbejdet dagen før.

At Annikas vilkår er særligt lempelige, tror jeg ikke. Hun har 23 lektioner det halve år og 24 det andet halve. Det vil jeg ikke kalde særligt lempeligt, når jeg sammenligner med mange andre lærere. Hun er samtidig klasselærer i 1. klasse, hun samarbejder med skolefritidsordningen, hun har tilsyn med billedkunst, hun har 110 arbejdstimer, der er fordelt til udviklingsaktiviteter, mødeaktiviteter og fælles forberedelse. Hun har desuden en lærerstyret pulje.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

En arbejdstid sammensat efter de krav, som overenskomsten stiller.

For hendes vedkommende er jeg sikker på, at hun bruger hver en time på det gode og velkvalificerede stykke undervisningsarbejde, som vores 1.-klasser bliver udsat for.

Hun er ny lærer, og vi ved alle - os, der endnu kan huske det - at det er hårdt at starte op efter seminariet. Vi vil på Marienberg Skole gerne give vore nye lærere en god start på deres lærerliv. Vi giver ikke lempelige vilkår, men stiller de samme krav som til alle andre. Kollegaer og skoleledelse hjælper på bedst mulig måde, og vi tror, at det lykkes ganske godt.

Du retter din kritik mod den forkerte, Lars Albertsen - overenskomstmæssige forhold drøftes af DLF og KL.

Flemming Larsen

skoleleder, Marienberg Skole

Vordingborg