Helhedsskole tvunget til at stoppe

Skalmejeskolen må efter 17 år droppe at skabe helhed i børnenes dagligdag. Politikerne overlod det til to bestyrelser at løse en umulig opgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det begyndte så godt og endte så skidt. Efter at have været forbillede for skoler over hele landet gennem mange år må Skalmejeskolen i Sunds ved Herning til august stoppe som helhedsskole. Forud er gået en lang periode med et voldsomt pres på skolens personale, ledelse og forældre.

'Skolens liv er blevet påvirket utroligt meget af det, der er sket, og det vil det også blive fremover', siger formanden for skolens bestyrelse, Lis Foldager.

De mørke skyer trak sammen, da det i september sidste år slap ud, at politikerne i Herning i forbindelse med besparelser på budgettet for 2003 ville spare 810.000 kroner på Skalmejeskolen. Det er det beløb, som det siden 1986 årligt har kostet at undervise skolens yngste børn 30 timer om ugen i stedet for 24 og at have en pædagog ansat i indskolingen.

Da politikerne en måned senere indgik forlig om budgettet, blev det understreget, at sparekravet ikke var udtryk for, at helhedsskolen skulle nedlægges. Man så den gerne fortsat, og det kunne passende ske ved, at skolebestyrelsen og bestyrelsen for den selvejende institution Skalmejegården, der er bygget sammen med skolen, fandt en løsning i fællesskab.

Hvordan den kunne se ud, sagde politikerne ikke noget om.

Utroligt dårligt

De to bestyrelser har forhandlet gennem mange måneder, men har nu givet op. I et brev, som blev sendt til samtlige forældre i sidste uge, skriver bestyrelsesformændene, at skolen og den integrerede daginstitution fra august 2003 fortsætter på helt almindelige vilkår.

'Det har jeg det utrolig dårligt med', siger Lis Foldager. 'Vi har ikke kunnet blive enige om at se de to institutioners økonomi i sammenhæng, men som jeg ser det, er det ikke vores, men politikernes ansvar. De har spillet bolden over til bestyrelserne, samtidig med at de har forringet den økonomiske ramme'.

Formanden for Herningegnens Lærerforening, Helen Sørensen, er enig.

'Det er et eklatant eksempel på ansvarsforflygtigelse. Først fjerner man pengene, og så lader man forældrene om at feje skårene op. Det er næsten forudsigeligt, at det går galt'.

Skalmejeskolen var den første helhedsskole i landet. Målet var fra starten at skabe større sammenhæng i børnenes hverdag og at ophæve delingen i lektioner og fag. Grundlaget skulle være et fællesskab mellem lærere og pædagoger, hvor man i skolestarten samarbejdede i team og havde fælles forberedelse.

Det lykkedes godt, og mange skolefolk og politikere har siden hentet inspiration i Sunds. Hvis man læser Herning Kommunes målsætning for skoleområdet fra 2003 til 2006, ser det ud til, at det også er tilfældet lokalt. Her står, at der skal skabes sammenhæng og helhed i børnenes hverdag, og at man derfor vil tage initiativ til at tilbyde en helhedsorienteret skolestart. 'Nu gør man lige det modsatte. Det hænger ikke sammen med de flotte ord', siger Helen Sørensen.

Psykisk belastning

Er du enig, Ulla Diderichsen?

'Nej', siger formanden for kommunens børne- og familieudvalg. 'Jeg var godt klar over, at det ikke var en let opgave, som de to bestyrelser blev sat på, men vi havde håbet, at de ville sætte børnene i fokus og finde en løsning. I stedet er der gået fagpolitik i det'.

Hvad mener du?

'Noget tyder på, at årsagen til problemerne er, at lærere og pædagoger ikke har kunnet blive enige'.

Tillidsrepræsentanten for det pædagogiske personale på Skalmejeskolen afviser beskyldningerne.

'Jeg kan ikke forstå, hvor hun har den opfattelse fra', siger John Nørskov. 'Vi har været 100 procent loyale over for den opgave, de to bestyrelser er blevet sat til at løse. Bemærkningen viser tydeligt, hvor stor en psykisk belastning medarbejderne bliver udsat for'.

Bolden er ifølge John Nørskov havnet hos politikerne igen. 'De skal finde ud af, om de vil den helhed, som de har sat som mål, eller ej', siger han. 'Jeg tror, at der er opnået så mange gode pædagogiske resultater hos os, at der vil dukke helhedsskoler op igen om et par år'.

Skoleleder Helge Andersen, Skalmejeskolen, vil ikke kommentere sagen.

Jan Kaare er freelancejournalist

Powered by Labrador CMS