Tillidsmanden

'Vi får hurtigt svar'

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne kan mærke en tydelig forbedring, efter at Tilst Skole har fået udvidet sin ledelse: De får hurtigt svar på deres spørgsmål.

'I 10. klasse vil vi gerne forsøge os med den nye danskprøve. Men det kræver, at vi sparer nogle timer i en uge, så eleverne får tid til at lave synopsis. Det sagde vi til vores pædagogiske leder, og hun svarede straks, at vi bare skulle gå i gang', fortæller tillidsrepræsentant Hans Brock.

Lærerne skulle ikke først udarbejde en forkromet beskrivelse og dernæst vente i tre uger på svar.

'Vores ledere har fordelt opgaverne imellem sig, og de har reel kompetence til at tage beslutninger inden for deres områder. Det er rart. Det er meget lettere at arbejde i et system med hurtig ekspedition', siger Hans Brock.

Det er også blevet lettere at få fat i en leder, for eksempel når en lærer skal have hjælp til en konkret elev. Lærerne kan mærke, at de har fået en pædagogisk leder i skikkelse af Pia Mitens. 'Vi kan mærke, at Pia færdes mere blandt os, helt klart. Hun har tid til at komme til teammøder, men hendes sparring er ikke faldet på plads endnu. Reelt har vi kun været i gang i et halvt år, og det kræver tilvænning af begge parter at finde ud af, hvorfor hun er med til møderne', mener Hans Brock.

Selv om lærerne ser mere til Pia Mitens, håber de, at ledelsen bliver endnu mere synlig.

'Der er en tendes til, at jo flere ledere vi får, desto flere møder skal de til. Vores skoleleder er på uddannelse en dag om ugen, og den samlede ledelse skal til teambuilding. Det er sikkert godt nok på længere sigt, men det betyder, at de ikke er synlige på skolen, og det skulle de gerne være. Forhåbentlig er det kun en overgangsperiode'.

Hans Brock understreger, at generelt set er lærerne godt tilfredse med den nye struktur, og de ser det som en klar forbedring, at der nu sidder en kompetent leder af administrationen.

'Når vi har en ide, som vil påvirke arbejdstiden, tager det ham ikke mere end 20 minutter at beregne de økonomiske konsekvenser. Tidligere gik der altid et stykke tid, inden skolelederen fik tid til at se på sagen'.

stan