Den pædagogiske leder

'Mit fokus ligger på undervisningen'

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pia Mitens er den leder på Tilst Skole, der har mest med lærere, elever og forældre at gøre.

Hun får frigjort tid til at deltage i teamsamtaler og diskutere årsplaner og elevers handleplaner med lærerne. Og hun mødes med psykologer, familierådgivere og andre støttepersoner, når en elev har brug for ekstra opbakning. Alt sammen noget, hun havde svært ved at nå som viceinspektør. Til gengæld tager hun sig ikke længere af for eksempel sikkerhedsarbejdet.

'Jeg fungerer som lærernes sparringspartner. I og med at jeg deltager i mange møder, bliver det legalt for dem at gøre krav på, at deres leder interesserer sig for det, de laver. Man kan sige, at jeg nu har tid til at sætte mennesker forud for det tekniske, og det er også nødvendigt. Mange arbejdsrytmer og traditioner skal æn-dres, fordi lærerne nu arbejder i selvstyrende team. Derfor er det vigtigt, at de har en leder, der har tid til at tale med dem', fortæller Pia Mitens.

Stod det til hende, tog hun også aktiv del i projekter og anden undervisning en gang imellem. Men med 70 lærere er det ønsketænkning. I stedet prioriterer hun møderne højt i skolens tre hovedteam for henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling.

'Den store øvelse for mig er at gøre det tydeligt for socialforvaltningen og andre uden for huset, at de må rette sig ind, når jeg skal til møde i hovedteamene. De har førsteprioritet'.

Pia Mitens deltager også i møderne hos de udvalg, der står for at udvikle skolens undervisning, for eksempel it-vejledernes udvalg, kursusudvalget, praktikudvalget og støttecentret.

'På den måde viser jeg, at vi interesserer os for lærernes arbejde. Et område trives bedre, når det har ledelsens opmærksomhed'.

Pia Mitens ser også sig selv som garant for, at skolen tager overgangen fra børnehave til skole alvorligt.

'Vi har pædagoger fra børnehaverne med i arbejdet, og når de møder mig i arbejdsgruppen, kan de se, at ledelsen er med på banen. På den måde er det officielt, at vi tager samarbejdet seriøst. Det afhænger ikke af, om vi tilfældigvis har en ildsjæl blandt børnehaveklasselederne'.

stan