En granvoksen mand

Af Morten Hedegaard Hansen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Jeg tror i grunden, at jeg er bedst tilpas med ikke at være til stede i sådan en situation. Jeg synes, det var en lille smule akavet selv at være genstand, mens der blev snakket om mine ting', fortæller Steffen Brandt.

I løbet af timen stillede eleverne spørgsmål og fremlagde deres arbejde med teksterne. 'Labyrinten var en skæg ide, og det var meget visuelt og godt lavet. Det, at det er et så tydeligt signal, at det trænger ind i en 15-årigs bevidsthed. Det synes jeg er en overraskende pointe'. Han har en forklaring på, hvorfor hans tekster kan bruges i skolen.

'De sætter nogle ord på den tid, vi lever i lige nu, og de ord er ikke uvæsentlige, uanset om man kan lide det eller ej. Samtidig giver de en præcis aflæsning af tiden og nogle problemstillinger uden at være pædagogiske eller tågede eller moralske. Det må være derfor'. Men brugen af hans tekster i undervisningen har han et lidt ambivalent forhold til.

'Jeg er selvfølgelig glad og stolt over, at nogle lærere mener, de kan bruge teksterne. Men omvendt er jeg ked af, hvis der sidder nogle elever, der synes, der bliver tvunget noget ned over hovedet på dem. Så i de rigtige situationer under de rigtige omstændigheder er jeg stolt af det'.

Alligevel har han selv været meget med i udarbejdelsen af et undervisningsmateriale om hans tekster. 'En lærer, der brænder for sit stof, er nu heller ikke det værste. Det vil jeg sige. Så på den led er vi allerede godt i gang. Og som sagt, hvis det bliver lavet rigtigt, så er der jo kun godt at sige om det. Jeg kan godt leve med, at der er nogle elever, der synes, det har været lige meget, efter de har arbejdet med stoffet. At det er lidt irrelevant for dem. Det må jeg kunne leve med. Og så håbe på, at der er nogle andre, som synes, det har været spændende. Det må være konklusionen'.

mhh

Undervisningsmaterialet 'Under stjernerne' er anmeldt i Folkeskolen nummer 19/2002.

Powered by Labrador CMS