Klasselæreren

Af Morten Hedegaard Hansen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Han griber nogle fantastiske ting i nuet og hverdagen og får skrevet en spændende sang. Og så er teksterne tidløse'.

Inge Andersen er klasselærer for 9.a på Strandskolen, og klassen har arbejdet med tv-2's tekster i tre uger.

'Han er dejlig direkte i sine tekster og så alligevel spidsfindig. De er til at forstå og forholde sig til, men siger alligevel mere, end man regner med. Der er flere lag i'.

I teksterne ligger der en masse referencer til både historien og eventyr. 'Og så får vi noget dansk kultur med', siger Inge og nævner janteloven som eksempel.

Eleverne kommer ud over lyrik gennem flere genrer, blandt andet musikvideoer. 'Videoen er et medie, de forstår. Man møder dem helt præcist, hvor de er, og det kan de godt lide'.

Eleverne skulle slutte deres arbejde af med et kreativt udtryk.

'Når du skal lave noget kreativt, så går du til teksten på en anden måde. Du forholder dig til teksten, og så alligevel sætter du dig ud på sidelinjen og kigger på den'. Næste gang vil Inge bruge mere tid på det kreative udtryk. Det kunne for eksempel være drama eller selv indspille en musikvideo til.

Personligt har hun fået meget ud af arbejdet med teksterne. Og vigtigst af alt - det er der også andre, der har.

'Eleverne får meget ud af det. Det er der ingen tvivl om'.

Og kommende elever kan godt se frem til at lære Danmarks kedeligste rockorkester at kende.

'Jeg er bestemt ikke færdig. Jeg skal arbejde med det igen'.

mhh