Hallo hallo

9.a på Strandskolen i Århus kender klasselæreren og brokkesangen. De har nemlig arbejdet med Steffen Brandts tekster. Og han kom forbi til en time om sine egne tekster formuleret med elevernes ord

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Morten står klar til at tage første skridt ind i labyrinten, der ligger på gulvet foran ham. Længere fremme kan han se, hvad der venter ham, hvis han når frem. En pige. Han er klar, og det skal han være, for pigen venter ikke evigt på ham. Faktisk kun i tre minutter og 58 sekunder. Den tid, sangen tager. Fingeren trykker på play.

Hallo hallo

9.a på Strandskolen i Århus har brugt tre uger i dansk på at komme tættere på tv-2. Musik, fakta og nyhedsindslag, men først og fremmest teksterne. Og i dag har de fået besøg. Steffen Brandt, forsanger og sangskriver, sidder i den ene ende af 'hesteskoen' og kigger op på læreren, Inge Andersen. Det er ikke alle øjne, der hviler på hende. I begyndelsen af dobbelttimen har eleverne en række spørgsmål til dagens gæst - i hvert fald på blokken.

'Jeg har selv taget nogle spørgsmål med, så jeg er sikker på at få nogle gode', siger Steffen Brandt med et skævt smil.

'Steffen, hvordan bærer du dig ad med at holde dig så godt', lyder spørgsmålet fra tekstforfatterens egen mund, der straks giver et længere svar.

Forsigtigt kommer de første spørgsmål ud, blandt andet om hans musikalske start, berømmelse og uddannelse.

Hallo hallo, hvad venter du på er der noget du har glemt eller hva skal vi tro?

Morten rammer et rødt felt. 'tv-2' står der, og det udløser et spørgsmål.

'Hvem tegner tv-2's covers', lyder spørgsmålet.

'Det gør Steffen Brandts kone', kommer det prompte fra Morten, der fortsætter kampen mod sangen om pigen i midten, mens musikken tordner ud af den sølvfarvede cd-afspiller. Kun afbrudt af de røde felter med spørgsmål om tv-2. Sine og Maria har lavet labyrinten. De arbejdede med sangen, analyserede den og fandt på at illustrere sangen med en labyrint. Labyrinten afspejler mandens liv. Han skal tage initiativ og træffe valg. Spørgsmålene er lavet ud fra det, klassen har lært om tv-2. Hallo hallo, hvad tænker du på du kan ikke bare sådan ta din chance og gå

Eleverne har arbejdet sammen i små grupper. De har hver valgt en sang og forskellige kreative udtryk til at fremlægge deres fortolkning af sangene. Til sidst har de fundet en parallelsang. En sang med det samme tema, eller hvor teksten måske minder lidt for meget om hinanden. I klassen læser Jeppe højt af 'Sangen om Larsen' (fra Kjeld Abels 'Melodien der blev væk' fra 1935). Hver gang han når til omkvædet, rejser Marie-Louise og Morten sig og læser det. Det er parallelsangen til 'Hallo hallo'.

'Rigtig godt set. Det er den ultimative sang om det emne', siger Steffen Brandt, da de er færdige med at læse.

Så er det tid for dagens næste punkt. Fire grupper har fået udleveret teksten til 'Herlev, det er skønt' fra tv-2's seneste album. Men Inge har fjernet nogle ord, og elevernes opgave har været at vælge de ord, de synes passer, for at sangen giver mening. De fire grupper læser op, og der kommer mange forskellige bud på teksten, nogle tættere end andre på den rigtige tekst. Steffen Brandt tager guitaren frem og spiller første vers af sangen, kun afbrudt af sine egne forklaringer om, hvad der ligger i de forskellige ord.

Hallo, hvad venter vi på vi har en kamp der skal sparkes og en fest vi skal nå

Morten står over for den sidste forhindring. Pigen ligger lige foran fødderne på ham. Serveret på fire stykker papir. Kun ét rigtigt svar skiller ham fra pigen. 'Hvor lang tid tager det at producere en plade'.

'Et år til halvandet', siger Morten.

Han planter sin fod på pigen, mens musikken stadig buldrer derudaf, og bifaldet bryder løs.

'Får han ikke pigen så', kommer det fra klassens ældste, der fortsætter: 'Nu er det ikke, fordi jeg skal sidde og være dommer her, men jeg synes, det er en skidegod ide, en god måde at illustrere, hvad sangen egentlig handler om. Det er et meget godt billede på det. Også jeres beskrivelse af den fyr, der står dér og ikke lige kan tage sig sammen. Jeg synes faktisk, det var en rigtig flot måde at se på sangen på. Det var i hvert fald spændende for mig. Så det kan godt være, at man skulle have labyrinten med hjem og hænge op'.

Hele verden venter men hvor er du det store øjeblik begynder lige nu

mhedegaard@dlf.org