Nye lærere specialister i voksne

De meritlærerstuderende på Frederiksberg Seminarium får de pædagogiske fag på voksenunderviseruddannelsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til sommer udklækkes det allerførste hold meritlærere fra Frederiksberg Seminarium. Et folketingsflertal oprettede uddannelsen for hurtigt at få kvalificerede lærere til folkeskolen, men de nyuddannede lærere fra Frederiksberg Seminarium vil i høj grad være specialister i, hvordan man underviser voksne - de har nemlig taget fagene pædagogik, psykologi og almen didaktik på voksenunderviseruddannelsen.

Formanden for det pædagogiske udvalg i Lederforeningen Lotte Hansen sidder i bestyrelsen for Frederiksberg Seminarium.

Får vi nu ikke meritlærere, der er specialister i henholdsvis de mindste og de ældste børn - 'fasedelte lærere' - ad bagvejen?

'Jo, det gør vi', siger Lotte Hansen. Hvis hun i sit job som viceinspektør sad over for en ansøger, der havde bygget oven på sin kandidatgrad med en voksenunderviseruddannelse, ville hun umiddelbart mene, at vedkommende havde sin force i de store klasser, ligesom en pædagog med meritlæreruddannelsen umiddelbart ville blive set som specialist i de yngste børn.

'Det kommer til at handle om den enkelte person - om det er en, man har tillid til kan klare opgaven', siger Lotte Hansen og mener, at det er selve merituddannelsen, der i sin konstruktion ikke er tilstrækkeligt gennemtænkt.

Formanden for Lederforeningen Jens Færk betegner Frederiksberg-modellen som en 'nødløsning inden for nødløsningen', og også formanden for Danmarks Lærerforenings pædagogiske udvalg Jørgen Stampe kalder den 'kreativ samdrift'.

'Voksenundervisning er ét og børneundervisning noget andet. Hermed mener jeg, at man i voksenpædagogikken lærer at tage udgangspunkt i den voksnes menneskelige og erhvervsmæssige erfaringer, mens børneundervisning kræver særlig viden om børns udvikling og dannelse', siger Jørgen Stampe, der fortsat kæmper for, at meritlærerne skal få en fuld læreruddannelse.

Måske pædagogik til næste år

Rektor for Frederiksberg Seminarium Thøger Johnsen synes, det er helt fint for de studerende, at de på Frederiksberg får to uddannelser på én gang og dermed en mere fleksibel uddannelse.

'Man har vedtaget politisk, at voksenunderviseruddannelsen per automatik giver merit for fagene pædagogik, psykologi og almen didaktik. Vi havde ikke plads til de meritstuderende på nogle af vores pædagogikhold, men vi arbejder sammen med de øvrige seminarier i hele Storkøbenhavn, og hvis nogle meritstuderende gerne ville have pædagogik på læreruddannelsen, så kunne de få det på nogle af de andre seminarier', siger han og understreger, at voksenunderviseruddannelsen rummer masser af didaktik, mens pædagoger fra pædagogseminarierne automatisk får merit for almen didaktik uden nogensinde at have haft det.

Hvis Frederiksberg får meritstuderende nok til det, er Thøger Johnsen indstillet på at oprette et særligt pædagogikhold for dem til sommer.

Undervisningsministeriet bad sidste sommer Frederiksberg Seminarium redegøre for modellen og har taget seminariets svar til efterretning: 'Merittænkningen generelt er ikke 'pund-til-pund' - hvis man kan noget inden for et område med tilstrækkeligt omfang og niveau, så kan man få merit', siger specialkonsulent i ministeriet Gerhard Jaspersen og understreger, at de studerende selvfølgelig skal leve op til optagelseskravene både på voksenunderviseruddannelsen og på meritlæreruddannelsen.

kravn@dlf.org

Voksenunderviseruddannelsen

Voksenunderviseruddannelsen kan tilbydes på heltid eller deltid og har en varighed svarende til et års uddannelse på fuld tid. Den henvender sig til personer, der underviser eller påtænker at undervise voksne, og som på forhånd har kompetence i et eller flere fag. Uddannelsens formål er at give de studerende indsigt i voksenpædagogisk praksis og teori og give dem forudsætninger for at varetage, begrunde og udvikle voksenundervisning. Uddannelsen skal desuden fremme de studerendes personlige udvikling og give dem mulighed for at læse videre inden for voksenpædagogik.

Kilde: Bekendtgørelse om uddannelse af voksenundervisere, 1993

Powered by Labrador CMS