0   206

Styr på kemikalierne

I Københavns Kommune står der ikke længere ulovlige kemikalier på hylderne. Otte særligt uddannede lærere har besøgt skolerne og hjulpet til med at få ryddet de sidste dråber farlige kemikalier væk - og det var der brug for

13:13. En lille, støvet brun flaske med ren barium afgår ved døden. Med sig tager den lithium.

13:15. Zinkpulver og nikkel lider samme skæbne. Magnesiumpulver afventer svar.

Artiklen fortsætter under banneret

'Må jeg heller ikke have det. Aj, jeg kan næsten ikke få mig selv til det', griner Jesper Buch Andersen, fysik/kemi-lærer på Grøndalsvængets Skole i København. Svaret kommer fra Else Beider. Hun er også fysiklærer og uddannet resurseperson til at hjælpe med at få styr på kemien. Hendes højre tommelfinger ser slidt ud. Det øverste lag hud er smuldret af. Men flere fingre plejer faktisk at blive ramt, når det kolde vejr rammer landet. Det er en arbejdsskade - for mange kemikalier gennem årene. 13:28. Jesper tager en stor brun flaske ud. 'Styrol monomer' siger han og vender flasken på hovedet. Stoffet skal være flydende, men det flytter sig ikke en millimeter. 'Forsigtig Farligt' står der med store bogstaver, og lige under står der '01' forrest i telefonnummeret til forhandleren. Første etape af oprydningen af kemikalierne på Grøndalsvængets Skole er begyndt. Det er samtidig sidste etape af oprydningen i kemilagrene på de københavnske skoler.

Historien begynder længe før denne kolde januardag. I efteråret 2001 henvender flere lærere sig til Erik Pawlik. Han er medlem af sikkerhedsudvalget i Københavns Kommune. Allerede i 1995 startede han oprydningen af fysiklokalerne på landets gymnasier. Lærerne ønsker en tilsvarende ordning, for det er efterhånden svært at holde styr på de mange forskellige kemikalier, og samtidig er der også et lovkrav om mærkning og brugsanvisninger at leve op til. Erik Pawlik uddanner otte fysik/kemilærere til resursepersoner. De skal ud på de københavnske skoler og vejlede den tilsynsførende lærer på skolen. De bliver undervist i at mærke og udarbejde vejledninger, de lærer at bruge computerdatabasen, og de diskuterer, hvilke stoffer der bør og ikke bør være i fysiklokalerne på skolerne. En væsentlig årsag er, at man i dag er klar over, at mange af de stoffer, der var lovlige for 25 år siden, er kræftfremkaldende, og nogle påvirker generne.

Fysikrollator

14:33. Teknikken har drillet en times tid, men en ny computer er kommet til, så efter en times ophold i oprydningen kan arbejdet fortsætte. Nu skal der sættes etiketter på flaskerne, og de skal registreres i skolens egen database. Så der hele tiden er styr på, hvilke kemikalier skolen har stående, hvornår de er købt, og hvordan de skal bruges.

'Her kommer fysikrollatoren', lyder en stemme fra den anden ende af lokalet. Ind kommer Martin Larsen skubbende med et rullebord. Han har sammen med Thomas Poulsen sluttet sig til oprydningsholdet. De udgør sammen med Jesper skolens fysik/kemi-lærere.

De første fire flasker kommer ned fra hylden. Aluminiumssulfat og ammoniumchlorid står klar og venter på deres nye mærkater, men det viser sig, at det ikke bare er ligetil. For de skal printes ud på et specielt stykke papir, og her skal bål og dødningehoveder passe præcist til de orange firkanter. De printer en prøve ud på et almindeligt ark, går hen til vinduet og lægger det sammen med det rigtige papir for at se, om det passer. 15:07. Den sidste halve millimeter bliver ændret på computeren, og endelig stemmer indstillingerne overens med papiret.

Hovedet på gulvet

Else Beider underviste i efteråret 1982 sit første hold elever i fysik. Gennem mere end 20 år som fysiklærer oplever hun lidt af hvert. Hun indånder blandt andet frigen. Det er en kølevæske, der bruges i køleskabe. Frigen er en tung luft, så Else må stå på hovedet for at få stoffet ud af lungerne. November 2001 er Else Beider ude på den første skole for at uddanne en tilsynsførende lærer. Og i løbet af skoleåret kommer hun rundt på flere skoler. Det ser slemt ud mange steder, og der er brug for en ordentlig oprydning. Hun bruger otte timer på hver skole. Så er det op til den nyuddannede tilsynsførende at holde listerne ajourført. Sikkerhedsorganisationen opdaterer og gør skolerne opmærksomme på, når listerne ændres.

Efter et år er de fleste fysiklokaler i Københavns Kommune ordnet. Men resten af landet er ikke i gang med oprydningen, fortæller både Erik Pawlik og Palle Hansen, formand for Danmarks Fysik- og Kemilærerforening. Der ser det nok lige så slemt ud, som det gjorde på de københavnske skoler før, og det var slemt, siger Erik Pawlik. Palle Hansen undrer sig over, at der ikke sker noget, for den publikation, der er rettesnor for oprydningen, er udarbejdet af KL og DLF og udsendt i ti eksemplarer til hver skole. Alle er enige om, at det er en god aftale, men alligevel bliver der ikke handlet for alvor.

En våd klud

15:19. Thomas tager flasker og bøtter ned fra hylden, Else printer ud, Jesper krydser stofferne af på listen, og Martin klistrer etiketterne på. Hurtigt skøjter de sig frem gennem alfabetet, mens hylden bliver lettere. Rullebordet med de stoffer, der får lov til at blive, er ved at være fyldt. Over for står de flasker, der må lade livet. De har god plads.

15:35. 'Skal vi ikke benytte lejligheden til at tørre hylden af', siger Jesper, inden han sætter kemikalierne tilbage på hylden. Første halvdel af oprydningen er ved at være slut.

'Her var rent og pænt', siger Else. 'Mange andre steder har der været værre'. Hun er glad for, at der nu er taget hånd om sikkerheden, både børnenes og lærernes. Samtidig er der en lille ærgrelse i legebarnet, for nogle af de sjove forsøg forsvinder. Men først og fremmest er hun glad for, at der i dag er sørget for, at elever og lærere ikke bliver syge.

Om en uge, når Else Beider er færdig på Grøndalsvængets Skole, er alle hylder i fysiklokalerne i Københavns Kommune fulde af flasker med flotte mærkater og lovlige kemikalier. Væk er de kræftfremkaldende stoffer. Væk er flaskerne med for mange år på bagen. Og måske har hylderne samtidig fået en kærkommen klud over sig.

mhedegaard@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet