Debat

Er det virkelig den folkeskole, jeg skal undervise i?

I dag kan man i Jyllands-Postens uddannelsessektion læse om, hvordan man gennem æstetiske lærerprocesser har fundet en ny måde at aktiverer eleverne på i skolen. Den Grønne Friskole på Amager bliver særligt fremhævet for sit fine arbejde med dette. Det er på sin vis også fint nok...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

... men: I starten af artiklen bliver folkeskolen anno 2020 sammenlignet med folkeskolen 1920. Der står ligefrem, at "måden, vi indretter vores skolesystem på ... ikke [har] ændret sig synderligt i de mellemliggende år". 

Jeg er lærerstuderende på 3. år på VIA Aarhus. Til sommer bliver jeg dansk- og historielærer. Det meste af min undervisning i begge disse fag har peget i retning af en række læringsprocessor, som bestemt ikke følger den - i mine øjne - mere gammeldags, monotone tavleundervisning. Vi har været omkring en hel del forskellig teori, tilgange til læring samt didaktiske og pædagogiske metoder, som lige netop gør op med denne type undervisning. I vores LIS-modul gennemgik vi tilmed alle de større ændringer i folkeskolen - fra de praktiske til de mere politiske. 

Jeg undrer mig gevaldigt over, hvorfor folkeskolen bliver præsenteret, som den gør, i denne artikel. Hvordan kan det være, at det er sådan diskursen er? Det er ikke min opfattelse fra min praktikperiode, at den mere klassiske, gammeldags undervisning er almindelig blandt lærerne på skolerne i landet, men jeg kan naturligvis tage fejl (så må I endelig rette på mig). 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget