Blog
0   2

Fritidsjobs fungerer - Lærerne skal med!

Abonner på nyt om At være lærer i den flersprogede storbyskole i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skole-tours løfter de unge i lokalområdet økonomisk, fagligt og socialt på samme tid. Skolen og fritidsklubben skal skabe relevante fritidsjobs.

AF: Kirstine Skrubbeltrang Christensen, Tau Guldmann Kristensen og Thomas Petersen

Trygfondens Børneforskningscenter undersøgte sidste år, hvad unge får ud af at have et fritidsjob, og konkluderede, at unge med fritidsjobs klarer sig bedre til folkeskolens afgangsprøve, hurtigere påbegynder en ungdomsuddannelse, og desuden begår de mindre kriminalitet. Dette peger på, at hvis vi som lærere vil understøtte vores elevers positive udvikling, kan vores arbejde ikke kun handle om, hvad der sker, når vi møder eleverne i skolens rammer. I stedet mener vi, at vi som lærere må opbygge et tættere samarbejde med det pædagogiske personale, der møder vores elever i andre dele af deres hverdag, og fritidsklubberne er en del af løsningen. Det kræver, at vi bevæger os fra et flerfagligt pædagogisk arbejde mod en tværprofessionel indsats.

Guidede ture i lokalområdet

Netop fritidsjobs har derfor været vores fokus, da vi udviklede et løsningsforslag i vores valgfag. Her udviklede vi et koncept, hvor vi skaber relevante fritidsjobs med fokus på at udvikle flersprogede elevers sproglige kompetencer gennem autentiske kommunikative opgaver. Vores idé er kort sagt, at eleverne - i skolen og i klubben - arbejder med at formidle historier om og fra den bydel de bor i, i form af fx podcasts om seværdigheder eller guidede ture.

Artiklen fortsætter under banneret

Sammenhæng mellem skole og fritid(-sjob)

Vi har taget udgangspunkt i den situerede læringsteori og ser en unik mulighed for at skabe autenticitet i læringssituationen, som skolen alt for tit kun kan forsøge at simulere. Konceptet består af en række undervisningsplaner inden for de forskellige undervisningsfag, som klæder eleverne på til arbejdet som guider. I danskfaget skal eleverne f.eks. udarbejde en podcast om lokalområdet, som kan benyttes til de guidede ture. De unge har en vigtig rolle som guider og researchere, og bliver løftet økonomisk, fagligt og socialt på samme tid.

Vi mener, at lærerne og pædagogerne sammen med eleverne er i stand til at løfte en hel bydel, og sammen kan vi skabe bæredygtig turisme og give nye tilflyttere en varm velkomst til vores bydel - med SkoleTours.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
611 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
315 andre er allerede tilmeldt