Forperson for Lærerstuderendes Landskreds håber, at en kommende revidering af læreruddannelsen vil genindføre specialpædagogik som linjefag.

Lærerstuderende vil have specialpædagogik tilbage som linjefag

Hvis skolen skal blive bedre til at håndtere inklusionen, er der brug for, at de lærerstuderende igen kan vælge specialpædagogik som et af deres tre linjefag på uddannelsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I søndags mødtes politikere, fagfolk og eksperter til det traditionsrige Sorømøde for at diskutere, hvordan folkeskolen bliver bedre til at håndtere inklusion.

Står det til de lærerstuderende, vil et vigtigt skridt på vejen til en styrket inklusion være, at de fremover igen kan vælge specialpædagogik som linjefag. Før reformen af læreruddannelsen i 2013 var specialpædagogik på linje med undervisningsfag som dansk, historie og biologi, men sådan har det ikke været siden.

Rosenkrantz-Theil afviser ny inklusionsreform: Inklusionen skal styrkes bid for bid 

Og det ønsker Lærerstuderendes Landskreds (LL) ændret.

"Hvis regeringen har et ønske om at løse denne vigtige problematik, så er det altafgørende, at de lærerstuderende - fremtidens folkeskolelærere - bliver klædt tilstrækkeligt på til at imødekomme inklusionen. Det kalder på, at vi skal styrke den specialpædagogiske faglighed hos fremtiden folkeskolelærere", siger forperson Rasmus Holme Nielsen i en pressemeddelelse.

Specialpædagogik har sejret sig ihjel

I dag er specialpædagogikken en del af de pædagogiske fag. På den måde får alle kommende lærere et indblik i det specialpædagogiske felt, men ingen får dybdegående kompetencer, lyder det fra forpersonen.

LL: Kommende forhandlinger om læreruddannelsen skal huske specialpædagogikken

Folkeskolen.dk/lærerstuderende kunne sidste efterår afsløre, at uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) går med meget seriøse overvejelser om at skrotte den kommission, der blev nedsat af daværende minister Tommy Ahlers til at komme med bud på, hvordan en fem-årig læreruddannelse kan se ud.

Partiets undervisningsordfører Jens Joel har sagt, at han i stedet mener, at der er brug for at invitere de vigtigste parter til en diskussion om, hvordan de nuværende rammer på læreruddannelsen kan udnyttes bedre.

S vil styrke læreruddannelsen inden for de nuværende rammer 

Rasmus Holme Nielsen udtaler, at denne diskussion blandt andet bør føre til, at specialpædagogik igen bliver et linjefag.

"Derfor mener vi, at regeringen i en eventuel revidering af læreruddannelsen bør genindfører specialpædagogik som fag på læreruddannelsen på samme niveau med undervisningsfagene".

Opbakning fra minister

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har ved flere lejligheder udtalt, at det ikke var en klog beslutning at fjerne specialpædagogik som linjefag. Ministeren ærgrer sig desuden over, at cand.pæd.psyk.-uddannelsen, der gav lærerne mulighed for at efteruddanne sig til skolepsykologer, også er nedlagt.

"Det er måske ikke den klogeste beslutning, vi som samfund har taget", sagde hun eksempelvis på KL's Børn & Unge Topmøde i slutningen af januar.

Minister ærgrer sig over manglende special-faglighed