Debat

National Test -Et æg lagt af en syg høne

Nationale Test har udviklet sig til at være et æg lagt af en syg høne. Så stop dem helt nu.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endelig kom der et politisk gennembrud i sagaen om de Nationale Test. Der er indgået kompromis i forligskredsen, og det er blevet frivilligt for 4 ud af 5 skoler at afvikle Nationale Test i foråret.

Desværre har det indgåede kompromis for mig skabt et indre billede. Et billede fra en scene i filmen Blinkende Lygter. Mange kender sikkert scenen, hvor der bliver pustet æg. Thorkild har det mildest talt svært med opgaven ”at puste æg”, og spændingen er i den grad anspændt.  Scenen kulminerer, da Thorkild pander Stefans kæreste Hanne en midt på munden. Arne forløser den dårlige stemning med at sige ”det er en syg høne, der har lagt det æg der”.

Billedet med æggepustning, og æg lagt af en syg høne, passer godt på det politiske makværk, hele farcen om nationale test har udviklet sig til. Men lad det stå fuldstændigt åbent, hvem i det politiske landskab, der spiller hvilken rolle.  Der er ingen tvivl om, at hvis Nationale Test er ægget, så er hele scenen et godt billede på hele forløbet, siden Nationale Test blev indført af en blå regering engang i nullerne. De politiske partiers aktører optræder med den samme dysfunktionalitet, der udspiller sig mellem Thorkild, Arne, Stefan, Peter og Hanne. Det bliver tragikomisk at se på, og i filmen kan vi grine af det, men i den virkelige verden er der desværre ikke meget at grine af.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Blandt funktionelle relationer havde farcen om de Nationale Test aldrig udviklet sig til den skandale, det er blevet og havde måske haft muligheden for at opfylde hvad, der oprindeligt var formålet - netop “at styrke evalueringskulturen i folkeskolen”. Sådan blev det ikke, og Nationale Test blev til et styringsredskab for databegejstrede forvaltninger og ikke ”blot ét evalueringsværktøj, som kan indgå i (…) arbejdet med en stærk evalueringskultur”, som det står skrevet i Vejledning om Nationale Test. Pædagogikken blev blæst ud af anvendelsen af Nationale Test som hviden og blommen af ægget.

Da det i første omgang blev omtalt, at testene målte forkert, holdt ministeren stædigt fast i at fortsætte testene på trods af, at ansvarlige kommuners kommunalbestyrelser søgte om fritagelse. Først efter endnu en rapportering om testenes usikkerhed skrides der til handling. Jeg ser for mig Hanne og hendes manglende situationsfornemmelse. Hun opfatter slet ikke alvoren i situationen, hvor Thorkild bliver mere og mere hidsig. Den handling har så resulteret i et forlig, der afslører et meget lille format og mod og kun indeholder lappeløsninger og halve beslutninger.

Test, der ikke virker og måler forkert, skal indstilles helt og ikke være valgfrie for skolerne. Alle skoler skal fritages for Nationale Test - ikke kun de 80% bedste. Hvad er det for en tankegang at tro på, at de dårligste elever skal løftes af en test, der måler forkert. Det er stigmatisering af de svageste, og det kan herfra virke som om, forligspartnerne helt har forladt anstændigheden overfor de svageste.

Nationale Test har udviklet sig til at være et æg lagt af en syg høne. Så stop dem helt nu. Brug herefter tid på at udvikle et testsystem, der kan sikre, at forvaltning og beslutningstagere kan følge med i skolernes præstationer. Et system, der måler de danske elevers faglige niveau ved så få stikprøver som muligt. Børn skal testes så lidt som muligt - det er nemlig helt sikkert, at de ikke bliver dygtigere af at blive testet. Hav høje forventninger til skolerne og stil derefter krav til dem om, at de skal have en stærk evalueringskultur, men lad de fagprofessionelle skabe den kultur lokalt.

Om ikke andet skal opfordringen lyde til, at der ikke pustes æg i foråret. Denne opfordring gælder 80% af skolerne, der som sagt på besynderlig vis får lov at vælge Nationale Test fra, men sådan er det jo med dysfunktionelle relationer. Samtidig vil det klæde enhver kommunalbestyrelse at anbefale skolerne i deres kommune at indstille brugen af Nationale Test i foråret.

Og måske en dag bliver det, med den stærke evalueringskultur i og styringen af skolen, som i Blinkende lygter, at der ligger et idyllisk traktørsted lang ude i skoven. Man har i hvert fald lov at håbe.