Blog
4   74

Giv de svageste børn de dårligste værktøjer

Abonner på nyt om Virkelighedens Vestby i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Så kom den politiske handling på den efterhånden lange saga om de nationale test endelig. Efter at eksperter har påvist, at testene er ubrugelige for lærerne og tæt på skadelige for eleverne, har man naturligvis valgt at afskaffe dem… bortset fra på de 20 % dårligst præsterende folkeskoler. Dermed tvinger man de svageste elever til at bruge det dårligste værktøj.

Jeg er ansat på Tovshøjskolen, der takket være sin placering i Gellerupparken, Aarhus V, troligt er at finde nær bunden af den årlige rangliste. Det skyldes ikke, at personalet her ikke yder en stor indsats, eller at vi ikke har elever, der scorer både 10 og 12-taller. Vi arbejder ganske enkelt med elever fra meget svage socioøkonomiske vilkår. Nu skal dette indlæg ikke være et forsvarsindlæg for mit eller mine kollegaers arbejde. I stedet tillader jeg mig, her på det der burde være en festdag, at stille det åbenlyse spørgsmål: Når nu evaluering på evaluering har vist, at de nationale test ikke virker, og når nu regeringen endelig træffer den åbenlyse konsekvens at afskaffe skidtet, hvorfor skal vi så stadig trække vores elever gennem disse tåbelige tests?

Jeg har tidligere beskrevet, hvordan de nationale test har en åbenlys sproglig slagside. Jeg arbejder målrettet med både fagsprog og førfaglige begreber i min undervisning. Så hvilket politisk ønske opfyldes ved, at jeg igen i år skal tvinge mine elever igennem en national test? Er det for at påvise, at de 20 % dårligst præsterende skoler klarer sig dårligt i disse test? Det virker som ostemad med ost på, og giver ingen ny viden, men til gengæld en bunke nederlag og dårligt brugte lektioner. Vi er i forvejen i gang med at gennemføre obligatoriske sprogprøver, så eleverne bliver skam tvunget igennem unødvendige prøver, og oplever allerede tidligt at fejle i en high-stake situation. Er det den oplevelse man vil sikre sig, at de får med allerede i indskolingen? Jeg skulle hilse og sige, at vi er dækket ind allerede.

Jeg savner virkelig en begrundelse for, at det er de svageste elever der skal agere figenblad og dække for testelskernes tilbagetog. Indtil nogen giver mig et pædagogisk betinget svar, antager jeg at det skyldes politiske-ideologiske hensyn, uden skelen til de mennesker jeg og mine kollegaer arbejder med til daglig. Og til det hvisler jeg et ’skam dig’ til undervisningsministeren.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
606 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.