Blog
0   25

Mit stormfyldte forhold til Tabulex … min Bridget Joneske dagbog. Sæson 2.

Abonner på nyt om Lisbeth Sonne - strøtanker og sværdslag i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg brugte hele januar på at blive skarp på Tabulex, og synes egentligt selv, at jeg var en uovertruffen it-haj til sidst. Med indlægget ”Mit forhold til Tabulex … min Bridget Joneske dagbog”, tænkte jeg, at nu var den ged barberet godt og grundigt skaldet. Men sådan gik det ikke. Lavinen ruller stadig som en anden soap opera. Vi kører nu på sæson to, og hovedpersonen lever stadig!

Mandag d. 3. februar: Blondinedum

Min elskelige chef morer sig vist over mine genstridigheder og viser mig, at man altså godt kan ændre en elevs status. Han klikker i flæng nogle elever syge og fjerner markeringen igen. Jeg føler mig totalt blondinedum. Det har jeg brugt en måned på ikke kunne finde ud af, og så var jo slet ikke svært!

Artiklen fortsætter under banneret

Torsdag d. 6. februar: Morgensur mor i røret

Jeg har brugt sms-funktionen og sendt det samme notat til forældrene, som jeg har skrevet i notatfeltet i Tabulex. Jeg har gjort præcist ligesom de utallige gange, jeg har skrevet i den sagomspundne logbog på Intra og delt informationen med forældrene. Men klasselæreren får en spruttende arrig opringning fra en mor, som er helt rundt på gulvet, fordi hun ikke kan se, hvem der har skrevet beskeden og i hvilken time det drejer sig om (og hun var måske heller ikke så begejstret for indholdet). Det var super træls for min kollega, som dog står skulder ved skulder med mig med hensyn til indholdet. Tak for det!

I spisepausen laver vi en testkørsel på sms-funktionen, for en af lærerne har et barn på skolen og kan sende en besked til sig selv. Aj, det er heller ikke elegant, det kan jeg godt se. Måske er jeg nødt til at droppe at sende sms´er? Det kan i hvert fald være et problem, at sms´en er væk og at man ikke kan dokumentere, hvordan ordlyden var.

Fredag d. 7. februar: Det gælder om at se godt ud!

Bedst som jeg betragtede mig selv som superbruger af Tabulex, så laver de skidtet om. Ikke for noget, det var da en fremragende ide at opgradere det, men jeg føler mig slået tilbage i ludo, da jeg lige skal notere tre elever syge. Pludselig står alle eleverne helt anderledes (og nu med billeder, og det ser i øvrigt smadder godt ud), men det eneste jeg kan finde ud af, er at lave portrætbilledet stort. Så ingen sygemeldinger til Bjarne-Cristoffer (uden h) og de andre rødder.

Som en starthjælp til it-guppyer og blondiner som mig har Tabulex sat et link ind, som jeg kan kikke på. Det har jeg simpelthen ikke tid til at rode med lige nu. Helt ærligt, hvad med at lave noget brugervenligt shit a la Pixilinespil til småbørn!

Mandag d. 17. februar: Tricktyveri?

Jeg slutter dagen af med at lave en række notater i Tabulex, og sender en sms til nogle enkelte forældre. Det er sjovt nok med prisen, for nogle gange koster det 1,12 kr og andre gange 56 ører og sådan svinger det hele tiden. Er det ikke lidt dyrt? Hvis alle lærerne på skolen sender bare en enkelt sms om dagen, kan det da hurtigt løbe op i over 50 kr. dagligt. På årsbasis bliver 1 sms pr. lærer til både mor og far til 10.000 kr., hvis man regner med 200 skoledage. Hold da op!!! Jeg har lige sendt 5 sms´er … Det er sgu da en pengemaskine, der siger tja-tiiiing!!

Tirsdag d. 18. februar: To skridt frem og et tilbage

Min kollega har selvfølgelig super meget styr på at fraværsregistrere – man skal bare gøre det modsatte af det, man plejer og vælge årsagen (bogstavet) først! Det er enkelt og hurtigt at klikke fravær af og skrive noter. Men jeg kan for min død ikke finde ud af, hvordan man finder stambogen. Jeg overvejer at tjekke den der video, altså hvis bare jeg kunne huske, hvordan man fandt den!!

Torsdag d. 20. februar: Det kører som smurt i olie

Kollegaen med tjek på tingene viser mig, hvordan man finder stambogen ved at klikke på ”fravær” i den blå bjælke. Jeg vil faktisk tillade mig at sige, at Tabulex efterhånden er ret fantastisk. Det er overskueligt og enkelt.

Fredag d. 21. februar: Grus i maskineriet

Nu har jeg jo en række elever med forskellige fejl i stambogen efter januars måneds omhyggelige regelrytteri, og disse fejl ville jeg faktisk gerne rette. Jeg tænker, at man velsagtens har kodet systemet, så det er muligt, men selvfølgelig kan jeg ikke regne ud, hvordan man gør (surprise!), selv om jeg klikker rundt og prøver mig lidt frem!

Så opdager jeg, at de noter, som jeg skrev i mandags ikke er med i stambogen. Meget mystisk. Det lille ikon med blyanten lyser gult (for aktiv). Noterne står, som jeg skrev dem, og der er også en note skrevet af en anden lærer, og ingen af dem vil hoppe over i stambogen, når man trykker "gem". Gad vide, om man kan miste sin skriveadgang?

Måske virker det slet ikke? Jeg klikker for sjov en elev syg og tjekker stambogen. Nej. Ingen registreringer! Det virker åbenbart ikke. Det har det måske slet ikke gjort hele ugen? Eller også er det bare et internetproblem?

Samlet set …

Tabulex skal have en stjerne for det pæne, nye layout, en stjerne for at det er blevet hurtigere at bruge, en stjerne for deres instruktionsvideo (selv om jeg ikke har set den, men god service alligevel), og en stjerne for en rimelig enkel brugerinterface. Men de kan selvfølgelig ikke få den sidste stjerne, når jeg ikke kan stole på, at min registrering er registreret!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ