Debat
8   30

Er alt fryd og gammen med loft over undervisningen?

Forestil jer, at Michael Ziegler smilendede bøjer sig ind over forhandlingsbordet og siger til Bondo: "Hvis I nu får loft over undervisningen på 700 timer? Er I så tilfredse?" Så skal der virkelig tænkes! For vi er enige i en væsentlig ting, som Bondo pointerer: Hvis der først kommer et loft, kan det blive dyrt at forhandle aftalen bedre en anden gang, og loftet løser ikke alle problemer.

Der er ingen tvivl om, at den store sten i skoen er ubegrænset undervisning, men selv med et fast loft over kerneydelsen, er der brug for værnsregler på andre områder. Et normalt årsværk er bygget op af andet end den tid man står i klassen, og derfor er der også behov for en bund under hvor lidt forberedelse man kan nøjes med til hver time man underviser. 

Hvis kreative HR-konsulenter på rådhusene får fornemmelsen af smuthuller i systemet, så lejrskoler, vikartimer, støttetimer, inklusionstimer, biblioteksundervisning, ture ud af huset mm. ikke længere betragtes som undervisning, så skal tiden til alle sådanne opgaver ligge ud over 700 timer, og dermed kan de reelt pumpe undervisningstiden op, og igen fylde den øvrige tid op med opgaver der i dag kaldes undervisning. På den måde kan KL’s forlængede lederarme tildele dig 24 lektioners undervisning (og dermed forvente du er tilfreds?), og så give dig 3 ugentlige vikarlektioner, en hyttetur, et par støttetimer og lige lidt inklusionsarbejde, så du alligevel gennemsnitlig ender mellem 28 og 30 lektioner, af det vi før kaldte undervisning, og dermed fortsat for mange opgaver og for lidt tid til dem.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Derfor ser vi det som væsentligt, at undervisning defineres som den tid, hvor man er sammen med børnene, og har ansvar for at de har udbytte af tiden. Om det er tur på virksomhedsbesøg eller biologi i klasseværelset, begge dele kræver nærvær, planlægning og evaluering. Den slags opgaver kan fylde de 700 timer op. 

Et værn om den øvrige tid, så det ikke ædes op på kreativ vis, er at kræve en times undervisning følges af ½ times forberedelse. Tid som er lærerens egen til at sørge for at møde eleverne med overskud, i øjenhøjde, med nærvær og interesse, samt bibringe dem motiverende og inspirerende viden. Hvad der er tilbage efter UV-tid + Forberedelse, kan være tid til øvrige opgaver, hvor lederen kan finde et ledelsesrum til at tildele alle de øvrige funktioner der findes vigtige, så som kontakt til forældre, teamsamarbejde, fælles forberedelse, tilsyn med samlinger, udstyr og lokaler. Ønsker man sig et større ledelsesrum, er løsningen enkel: Sæt medarbejderen ned i undervisning og forberedelse, så øges rummet til at varetage andre funktioner som vejledning og koordination.

 

Derfor Fast Forberedelsesfaktor! 

 

www.facebook.com/search/top/?q=l%C3%A6rer%20stem%20nej%20til%20uklare%20aftaler&epa=SEARCH_BOX


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ