Blog
0   21

Imens vi venter på ministerens hyrdebrev…

Abonner på nyt om Charlotte Holm i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

”Er det til gavn for de nyankomne at blive direkte indskrevet i almenklasser, eller er der i højere grad tale om en politisk spareøvelse ”? Sådan lyder hovedspørgsmålet i EVA- rapporten ”Direkte indskrivning af nyankomne elever i almenklasser”, der udkom i slutningen af 2019.

 Og hvorfor er det så særligt interessant at spørge om det? Jo, det er det, fordi kommunerne efter lovændringen i 2016 fik friere tøjler til at organisere og tilrettelægge basisundervisningen i dansk som andetsprog på end som hidtil i modtageklasser. Det betød også friere økonomiske tøjler. Med det øgede antal af flygtninge i 2015, forudså og forventede man, at kommunerne vedvarende ville blive pressede på økonomien ved den eksisterende tilrettelæggelse af basisundervisningen. Derfor lempede man loven i en mere ”fleksibel” retning og den forventede ”flygtningestrøm” udeblev.

Giver rapporten så et entydigt svar på spørgsmålet om, hvorvidt det har gavnet de nyankomne elever at blive placeret direkte i en almenklasse? Nej, det gør den ikke, men afdækningen viser blandt andet, at 33 % af de 56 % af kommunerne, der praktiserer direkte indskrivning, ikke lever op til bekendtgørelsens § 4 i dansk som andetsprog. Og det gør de ikke, fordi sprogstøtten alene gives som en integreret del i almenklassen. Hvis man som kommune benytter sig af muligheden for direkte indskrivning i almenklassen, ja, så skal støtten også gives på særlige hold med max 7 elever eller som enkeltmandsundervisning. Forhåbentligt vil ministerens lovede hyrdebrev rette op på dette.

Både forvaltningsrepræsentanter, skoleledere, DSA- lærere og almenlærere vurderer, at den største udfordring ved direkte indskrivning er, at de ikke i tilstrækkelig grad kan møde de nyankomne elevers behov for sprogstøtte med de tilgængelige resurser på området. Hvis man fortsat vil være mere fleksibel i tilrettelæggelsen af basisundervisningen, ja så kræver det en helt anden økonomi. Derfor er EVA´s hovedspørgsmål yderst relevant i det videre arbejde med at sikre bedst mulige rammer for god basisundervisning.

 

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
722 andre er allerede tilmeldt