Feedback i idrætsundervisningen – gør brug af eleverne
Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.
Når vi er samlet tre klasser til idrætsundervisning i én stor hal, er det nærmest en umulig opgave at nå at give alle elever feedback. Brugen af feedback-grupper har vist sig at have en positiv effekt på vores undervisning.
Foto: www.pixabay.com
Over de sidste fire uger har vores 9. årgang arbejdet med et forløb i indholdsområdet ’Kropsbasis’, som vi kalder for ’acro-gym’. Eleverne skal i mindre grupper (ml. 4-5 personer) sammensætte en lille serie, hvor øvelser indenfor akrobatik og gymnastik skal kobles sammen. Opgaven går i sin ”enkelthed” ud på at lave en overgang mellem de enkeltstående øvelser. Dvs. hvordan kommer eleven fra en håndstand med rulle over og er klar til at stå nederst i en akrobatisk opstilling. Gruppen vælger selv, hvilken musik de vil lave deres serie til.
Processen frem mod det færdige produkt er krævende. Vi har, som lærere, sat fokus på det æstetiske - så derfor er feedback en vigtig brik i denne proces.
Artiklen fortsætter under banneret
Elevernes feedback
Eleverne er sammensat med en anden gruppe med henblik på at give feedback. De skal filme processen, og med hjælp fra et feedback-ark skal de hjælpe, guide og sparre med hinanden. Som lærere er vi hele tiden med på sidelinjen for at støtte og bakke op.
Det kræver træning – masser af træning både at kunne give og modtage feedback på den måde, men jo oftere vi gør brug af det, jo større effekt har selve feedback-processen og forhåbentlig også det færdige resultat.
Optagelserne bliver desuden gemt til en evt. idrætsprøve til sommer.
Hvordan giver I andre feedback i idrætsundervisningen?
MERE OM EMNET