Blog
0   15

Når matematik bliver en del af virkeligheden - #COVID19

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er så motiverende, når vi bruger den virkelige verden i matematiktimerne, men det er også lidt skræmmende når det handler om Coronavirus.

En af mine elever i 8. klasse kom og viste mig en App, hvor de daglige opdateringer handlede om den frygtede Coronavirus. Hvor mange var smittet i alt, hvor mange nye smittede, og hvor mange var døde. Jeg fik hurtigt appen ned på min egen telefon, og vi gik lige et par dage og fulgte og diskuterede udviklingen. Så dukkede den ide op, at vi kunne prøve at fremskrive tallene ved beregning og derved spå med matematik om udviklingen en uge frem. Var der et mønster? Hvordan ville grafen se ud? Hvor tæt på virkeligheden kunne vores udregninger blive. Hvis vi ramte tæt på, var det så beregnede tal, vi havde, eller var det virkeligheden. Det blev tid til at se kritisk på tallene.

Beregningerne blev printet og hængt op, og hver dag blev dagens tal tilføjet og vurderet. Hvis det fortsatte, og der ikke blev anvendt karantæne, hvornår ville hele verden så få Coronavirus? Der gik sport i at kunne finde nye muligheder for undersøgelser og eleverne fulgte skarpt med på nyhederne for bedre at kunne argumentere og diskutere tallene og deres betydning. God fornemmelse for matematiklæreren, når eleverne læser nyheder for at kunne debattere i matematiktimerne.

Det er godt at være matematiklærer, når virkeligheden kommer ind i klasseværelset, og eleverne beregner, estimerer, argumenterer og er kritiske over for resultater, selvom det er på en trist baggrund.

Links:

Artiklen fortsætter under banneret

www.worldometers.info/coronavirus/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.964 andre er allerede tilmeldt