Blog
2   16

Sexualundervisning – lærerne skal turde miste fodfæstet...

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Uge sex er veloverstået, og tilbage sidder jeg med tanker om ugens indhold. Hvad skal der til, for at både eleverne og jeg kan finde det trygge rum, hvor der er plads til undren, uvidenhed og uopklarede spørgsmål?

Foto: Pixabay.com

Sexualundervisning kan for nogle lærere være en svær størrelse at have med at gøre. De færreste føler sig helt på hjemmebane, når dagsordenen er markant anderledes – og med rette. For jeg erindrer ikke meget undervisning i netop dette timeløse fag på seminariet.

Heldigvis er der meget hjælp at hente. Flere gode sites har hvert år nye temaer krydret med opgaver, samarbejdsøvelser og meget andet.

Men skal det gøres mere nærværende for eleverne, så skal jeg som lærer turde at tale med mine elever – også om de områder, som kan føles svære og akavede at tale om. Jeg skal turde gribe elevernes bolde og få dem til at sætte ord på, hvad de mangler viden om.

Artiklen fortsætter under banneret

 

At miste fodfæstet for en stund

Som lærer kan jeg læse mig til meget. Jeg kan føle mig godt klædt på til de forskellige fag, og det kan man i teorien også vedrørende sexualundervisning. Dog er der den forskel, at uge sex kommer lidt tæt på i forhold til eventuelt dansk, matematik, idræt, engelsk osv. Sex er noget ret privat – noget som de fleste blot deler med en enkelt anden.

Som lærer går jeg i disse timer på en ganske tynd line. Jeg ønsker ikke at være for engageret, eller for uengageret, for oplyst, eller for uoplyst. Samtidig skal jeg koble en levering af materiale fra mig selv til en gruppe unge mennesker, som er et helt andet sted i livet.

Men hvis ikke vi tør miste fodfæstet, så risikerer vi efter min mening, at denne uge er spildt. Vi skal have vores plan klar – men vi skal også være klar til at lade planen falde. For hvordan kan jeg lægge en plan for, hvad unge mennesker kunne ske at være nysgerrige på.

Planen er skelettet, som sikrer en planlagt uge, hvis gruppen er for blufærdig til at turde.

Eleverne skal nemlig også turde miste fodfæstet – men det er sikkert og vist, at de ikke gør det, hvis ikke læreren kan gå forrest.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.203 andre er allerede tilmeldt