Blog
0   5

Blank på EU og vino bianco

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der var en tid, hvor EU- stof i undervisningen var kedeligt. Sådan er det ikke mere. Tag med Anders Fogh Ramussen og vinkender Morten Brink Iwersen rundt i Europa og mød vores medeuropæere, deres vine og deres særheder.

Billede: DR, "Skål for Europa"

Programmet ”Skål for Europa”, der blev sendt på DR i efteråret 2019 var egentlig ikke møntet på undervisningen i folkeskolen, men var et rejseprogram med fokus på EU her og nu og i fremtiden. Nå ja, og vin. Undervejs blev der valgt vine, smagt vine og drukket vine. Europas bedste.

I undervisningsdelen, som nu er tilgængelig på DR’s samfundsfagsside for folkeskole og gymnasiet, er der lagt mindre vægt på de gode vine, selv de i høj grad er til stede, når der diskuteres Europa på kanten af et nyt årti. Kan man se bort fra signalværdien i to- tre flasker vin på bordet ad gangen, så byder forløbet på seks små uddrag fra programmerne, hvor der er fokus på seks EU- lande. Det bør du bruge tid på. Der er facts, humor og underfundigheder, der vil glæde både lærer og elever.

Fortiden spøger i Tyskland

Artiklen fortsætter under banneret

Vi kommer til Tyskland og oplever landets tilbageholdende EU- tilgang. Historien har på mange områder sig fast i tyskenes bevidsthed, hvilket i sig selv kan være udgangspunktet for en spændende diskussion med de store elever. ”Nutidens unge skal lære af historien”, mener Anders Fogh Rasmussen. Man må aldrig blive lige glad.

I Italien sidder regering nummer 60 siden anden verdenskrig, og det sætter sit præg på det charmerende land med de store armbevægelser og den vidunderlige mad og vin. Italienerne vil udbetale borgerløn til alle og sænke skatten i landet. Fader EU er ikke uden grund bekymret for den disponering.

I Ungarn står der et hegn, man ikke taler om, og englænderne gider ikke mere. 

Til alle film hører der overskuelige spørgsmål, der bygger på lige dele fakta og refleksion. Jeg faldt over forløbet ved et tilfælde, og mine elever var på. Om man skal vise alle seks film i streg, som jeg gjorde, er så et andet spørgsmål. Det gør jeg nok ikke igen. Tre ad gangen. Herefter skulle eleverne to og to vælge et land at fordybe sig i. Det er to- tre gode lektioner at indlede eller afslutte et EU- forløb med. De seks hovedprogrammer af en halv times varighed ligger stadig på nettet, og her er der vin og latter til de voksne samt plads til refleksion. Vi er ganske vidst en union, men I guder hvor er vi forskellige. 

Rigtig god vinterferie derude.

https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/tema/blank-paa-eu


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.397 andre er allerede tilmeldt