Blog
0   6

Når kemien er svær at finde

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Er mine timer kedelige? Er min undervisning for gammeldags? Er jeg helt ude af trit med, hvad de unge vil have? Tro mig, jeg har været hele møllen af muligheder og alternativer igennem, men hver gang rammer jeg alligevel den mur af manglende motivation og interesse fra min målgruppe.

Jeg har fulgt dem på deres musikalske rejse i snart fem år. Jeg har forberedt dem til de skrå brædder og lavet musical med dem. Jeg har givet dem det bedste, jeg har. Alligevel er det, som om denne klasse aldrig lærer at holde af hverken mig eller mine timer. Det er lidt som at gå til frisøren. Samtalen kører, og der er høflige smil, men ægte hjertevarme bliver det aldrig. Som enhver anden stolt, dog usikker, underviser, har jeg sat mine timer under lup, for måske jeg har overset et eller andet. Er mine timer kedelige? Er min undervisning for gammeldags? Er jeg helt ude af trit med, hvad de unge vil have? Tro mig, jeg har været hele møllen af muligheder og alternativer igennem, men hver gang rammer jeg alligevel den mur af manglende motivation og interesse fra min målgruppe. Dette udmønter sig selvfølgelig i infernalsk larm og støj. Hvad gør børn ellers, når de ikke kan finde sig til rette i situationen.  

SOS

De fleste ville nok, først og fremmest, henvende sig til klasselæreren. Dernæst forældrene. Førstnævnte møder mig altid med indfølt forståelse, men jeg får, ikke uhørt i lignende sammenhænge, at vide, at den slags yderst sjældent finder sted i deres timer. Suk! Så kommer turen til det harmdirrende, dog diplomatiske, brev til forældrene. Ud af cirka femogtyve modtagere kommer der som tommelfingerregel to (i alt) tilkendegivelser retur. En forælder, der syntes, at det ikke kan være rigtigt, at hans/hendes barn opfører sig sådan. Den anden, at det kan på ingen måde være hans/hendes barn, vi taler om. Suk igen!  

Gode råd er dyre

Artiklen fortsætter under banneret

En arbejdsplads kræver en hvis portion professionel distance, forstås. Jeg har forsøgt mig med armslængdeprincippet, ja-hatten, pyt-med-det og mange andre tilgange. Men min afmagt og frustration rammer mig – hver gang. Den faglige stolthed begriber ikke, at den ikke kan få et ben til jorden. Som lyden af et kosteskaft, der bliver kastet ind i en gymnastiksal: Det klinger hult og virker temmelig meningsløst. Sådan skal det ikke være at undervise. Jeg ved, der er så meget mere i arbejdet med børn, men med denne klasse er det element svært at finde.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
672 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om musik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for musiklærere?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.