Debat

Tanker inden kongressen i dag

Den virkelighed, medlemmerne er eksperter i, skal vi til kongressen udvise ydmyghed og respekt for. Den virkelighed skal være vores udgangspunkt, når vi som kongres skal balancere i de muligheder, der er tilvejebragt med periodeforhandlingerne og visheden om, at vi ikke samtidig forhandler et milliardtilskud målrettet vores overenskomst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlemmerne er de største eksperter på den virkelighed, der er i folkeskolen lige nu. Det er vores medlemmer, der står med ansvaret, og det er vores medlemmer, der ved præcis hvor stor betydning, det har, om rammerne for arbejdet er gode og ordentlige. Det er ikke ligegyldigt, hvor meget undervisning man har, det er ikke ligegyldigt, om forberedelsestiden er sikret, det er ikke ligegyldigt, om ændringer bliver varslet, om der er tid på opgaverne, om opgaveoversigten er en færdig beskrivelse af et fuldtidsarbejde og om hvor mange arbejdsdage, der er på et skoleår. Jeg kunne blive ved. Rammerne er overhovedet ikke ligegyldige, de har stor betydning for kvaliteten i det arbejde, vores medlemmer står på mål for.

Den virkelighed, medlemmerne er eksperter i, skal vi til kongressen udvise ydmyghed og respekt for. Den virkelighed skal være vores udgangspunkt, når vi som kongres skal balancere i de muligheder, der er tilvejebragt med periodeforhandlingerne og visheden om, at vi ikke samtidig forhandler et milliardtilskud målrettet vores overenskomst. Vi skal gøre det, vi gør, når vi er bedst i Danmarks Lærerforening: Vi skal sikre, at de resurser, der bliver brugt på vores medlemmers område, bliver brugt med større omtanke i samarbejde med os og i en rigtig aftale om arbejdstid. Et sted mellem klassiske procedureregler, overenskomstbestemmelser og samarbejdssporet er vores nye overenskomstfundament på arbejdstidsområdet. Det er også her, det mandat, vi skal sende vores formand af sted med, er.

Hovedstyrelsen er derfor kommet med et ret omfattende bud på det mandat, vi skal debattere til kongressen. Det er ikke normalt. Normalt er det en omfattende medlemsdebat og store mængder af bilag herfra, der udgør bagtæppet for kortfattede kravformuleringer om arbejdstid. Denne gang er det anderledes, når baggrundstæppet er resultatet fra OK18, ”Ny Start”-samarbejdet og Lærerkommissionsrapporten.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Formuleringerne skal debatteres, og kongressen skal have mulighed for samlet at udvise og bygge vores debat om forhandlingsmandatet, muligheder og faldgruber, på kløgt og mod. Jeg håber, kritik og ændringsforslag opleves som velkomment, så vi kan skærpe vores argumenter og fælles forståelse i organisationen - og vi skal være helt afklarede med, at det, vi forhandler med KL i periodeforhandlingerne, er en arbejdstidsaftale. En aftale, som i alle kredse og kommuner vil kunne bruges til at understøtte et godt lærerarbejdsliv, et konstruktivt samarbejde og en god folkeskole. En aftale, der ikke spænder ben for gode lokale aftaler, men supplerer disse. En aftale, der får de sorte huller på landkortet lyst op, så de forsvinder. Ingen medlemmer skal stå tilbage på perronen, mens toget kører med alle andre, og samtidig må medlemmerne i andre kredse og kommuner heller ikke opleve, at toget går helt i stå, og ingen kan komme videre.

Samtidig skal det også være et mandat, der gør det muligt at forhandle. Et mandat, der gør, at vores formand kan manøvrere og finde vejene frem.

Det kløgtige vil være at få talt om og debatteret, hvordan vi med periodeforhandlingerne kan opnå et samlet resultat, der både indeholder de klassiske rammer i overenskomstmæssige forstand og samtidig får skabt fundamentet for en moderne fremadskuende lærer- og skolelederrolle. Et forpligtende samarbejde, som også er efterspurgt hos arbejdsgiverne, der udmærket godt ved, at uden samarbejdet og en ny god overenskomst om lærernes arbejdstid, er folkeskolen på vej helt ud over kanten. For folkeskolen er på kanten. Vi skal huske, at det ikke alene er os og vores medlemmer, der skal lande et godt resultat. Det skal KL også.

Derfor må kongressen også være modige og udstikke den retning vi ser som den rigtige. Ingen havde set det præcise resultat af A08 før det forelå. Dengang var diskussionen også resursesikringer og en stærk landsdækkende aftale – resultatet var noget andet og ikke som de fleste først regnede med. Modet er mindst lige så vigtigt ved, at vi tør stå fast på klassiske arbejdstidsregler i en ny ramme for et aftalebaseret samarbejde, så vi sammen med KL får landet et resultat – en ny arbejdstidsaftale – der sikrer alle medlemmerne bedre rammer og muligheder for at lykkes i arbejdet i hele landet og som begge parter uden tøven bakker op.