Blog
0   8

Kan man bruge bevægelse i sprogundervisningen med de ældre elever?

Abonner på nyt om Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan bliver bevægelse brugt i folkeskolens sprogundervisning med de ældre elever, og hvad skal der til for at det lykkes? Det var, hvad kandidat i Idræt og Sundhed fra Syddansk Universitet, Anne Høgh Grønhøj skulle svare på i sit netop gennemførte speciale (Grønhøj, 2020). Specialet er dermed højaktuelt for den igangværende diskussion om bevægelsens vilkår i folkeskolen.

De seneste måneder har der været en del debat om folkeskolereformens krav om gennemsnitligt 45 minutters motion og bevægelse i skoledagen. Debatten har især kredset om, at det ofte er op til lærerne selv at definere og praktisere bevægelsens form, indhold og sammenhæng med det faglige stof. Mange undersøgelser og udtalelser peger på, at bevægelsens sammenhængen med det faglige indhold er vigtigt for  elever og lærere.

 

Bevægelse i sproglige læringsaktiviteter

Specialeprojektet har til formål at undersøge, hvordan lærerne bruger bevægelse, og at resultaterne herfra kunne være til inspiration for andre lærere. Der er fokus på bevægelse som læringsaktiviteter med et sprogfagligt mål. Desuden skelnes der mellem en kombineret og integreret form for bevægelse i undervisningen (Jørgensen, 2018).

Artiklen fortsætter under banneret

  • Integreret: Læringen kropsliggøres i aktiviteten og kroppen bruges direkte til at fremme elevernes forståelse og læring.
  • Kombineret: Bevægelsen er isoleret fra - men sideløbende med - det faglige stof. 

De tre deltagere i undersøgelsen blev fundet i samarbejde med Dansk Skoleidræt. Anne fulgte de tre lærere i undervisningen og udførte efterfølgende interviews med hver enkelt lærer. Der blev set bort fra bevægelse uden et direkte sprogfagligt mål (fx brain breaks).

Læring og intensitet

Specialets resultater viser, at lærerne bruger bevægelse meget forskelligt ift. graden af integrering i det faglige indhold og graden af intensitet. Aktiviteterne kunne fx være et modeshow med speakere, kooperativ læringsquiz med tegnsætning, gæt-og-grimasser og Woop-spørgsmålsløb. To af lærerne synes ikke, at intensitet af bevægelsen er vigtig, mens den tredje lærer godt kan se noget positivt ved at få pulsen op. Bevægelsens potentialer bliver i høj grad forbundet med integration af sanserne. Fx beskriver en af lærerne i chokoladesmagning, som en læringsaktivitet med bevægelse, hvor omfanget af bevægelse er begrænset, men hvor integrationen af kroppens sanser er i centrum. Af figuren ovenfor kan man se, at størstedelen af de udførte og omtalte aktiviteter er meget lavintense, og at de intense aktiviteter i højere grad kombinerede det faglige indhold med bevægelsen. Fx en løbestafet med en læseopgave for hver løbet runde.

Hvad skal der til for at de lykkes?

Det blevet fundet afgørende, at lærerens relationen til eleverne er god og tillidsfuld. Desuden er en struktureret og tydelig klasserumsledelse vigtig, og at eleverne er vant til at bruge bevægelse i undervisningen. Det hænger sammen med, at lærerne kan opleve et tab af kontrol og efterfølgende uro, hvilket opleves helt afgørende for lærernes mulighed for at gennemføre praksis. Resultaterne viser desuden at lærerne bliver presset af høje akademiske forventninger og undring fra forældre.  

Referencer: 

Grønhøj, A. H. (2020). Hvad kom først - bevægelsen eller læringen? Specialeafhandling ved Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet 

Jørgensen, H. T. (2018). "Bevægelse er, når eleverne ikke sidder på en stol": Om lærernes forståelse af motion og bevægelse i undervisningen. I J-O. Jensen, H. T. Jørgensen, & E. S. Volshøj (red.), Motion og bevægelse i skolen (s. 117-134). København: Hans Reitzels Forlag.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.199 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.577 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
847 andre er allerede tilmeldt