Kathrine Kelså Harders blev landskendt i tv-programmet 'Gift ved første blik'. På fredag kaster hun sig ud i en ny første gangs-oplevelse som lærer i seksualundervisning.

Kathrine får debut med seksualundervisning: Læs hendes overvejelser

På fredag står 27-årige Kathrine Kelså Harders for første gang i sit lærerliv foran en klasse, som hun skal undervise i seksualundervisning. Her på folkeskolen.dk fortæller hun om sine tanker før og efter oplevelsen.

Publiceret

Gift ved første blik

Lærer Kathrine Kelså Harders og hendes mand Michael Harders erlandskendt som et af de få par fra tv-eksperimentet 'Gift vedførste blik', der for alvor fandt kærligheden og fortsat ergift. 

Fagbladet Folkeskolen mødte hende på hendes daværendeskole dengang i 2018, da programmet kørte på DR:

Det så du ikke i tv: »Jeg er en meget personliglærer« 

Uge Sex

Uge Sex er et initiativ fra denprivate organsation Sex & Samfund. Foreningen stiller hvert årop mod Uge 6 undervisningsmateriale til rådighed. I år er fokus påkroppens mangfoldighed, 'den perfekt uperfekte krop'. Der ermateriale til indskoling, mellemtrin og udskoling. Se sexogsamfund.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overvejelse #1: Balancen mellem samtale og undervisning

"Jeg har altid kunne snakke med mine elever om sex, kropsidealer, dårligt selvværd og andre personlige emner. På den måde føler jeg, jeg her erfaring med at snakke med mine elever om den slags emner på en ordentlig og respektfuld måde".

"Men mine samtaler med elever om personlige emner har enten været én-til-én eller i pausesituationer, hvor eleverne har opsøgt mig i en gruppe. Jeg har aldrig før prøvet at berøre sådanne emner i en egentlig undervisningssammenhæng".

"Jeg har en rigtig god relation til min 7.-klasse, som jeg er klasselærer for. Vi har opbygget et forhold, hvor der skal være plads til at grine ad tingene, men hvor vi også kan være seriøse, når vi skal være det. Jeg tænker meget over, hvordan jeg rammer samme balance i en ny situation".

"De skal have noget viden med derfra, samtidig med at undervisningen bliver i øjenhøjde. Det er urealistisk at forvente, at der ikke bliver fniset i en 7.-klasse, de første par gange man nævner et frækt ord. Og der skal helt sikkert være plads til, at det til tider bliver sjovt og akavet".

"Men det er også vigtigt, at vi kommer igennem det indhold i undervisningen, jeg har planlagt for dagen. Det er vigtigt at lære, at kroppe kan se ud på mange forskellige måder. Det er vigtigt, at man lærer at kende til sin krop, sine grænser og sin seksualitet. Så der skal også skabes et læringsrum, mere end en interessesamtale. Jeg tænker meget over, hvordan man finder den balance".

"Jeg vil gerne have dem engageret i undervisningen ved at inddrage dem. For eksempel skal de prøve sig af som brevkasseredaktører, hvor de skal svare på hinandens spørgsmål om sex og seksualitet. Der er det kun en fordel, hvis de lærer selv at opsøge viden på nettet. På den anden side kan jeg også godt se det gå galt at give en 7.-klasse frie hænder til at lave sexrelaterede Google-søgninger".

Overvejelse #2: Temadag giver muligheder men også lang tid i uvante roller

"Vi har projektdag om fredagen og har valgt at samle hele seksualundervisningen i Uge Sex på én dag, hvor vi virkelig kan fordybe os. Jeg tror, der er en fordel i, at når man først efter en times tid får normaliseret brugen af ord som penis, forhud, skede og brystvorter, så får man forhåbentlig også skabt et rum, hvor man kan snakke om sex og seksualitet, uden det er akavet".

"Det vigtigste for mig er egentlig ikke, at de lærer præcis, hvor svulmelegemerne sidder i penis. Det vigtigste er, at de oplever at kunne snakke om sex og seksualitet uden at føle skam. For så tror jeg på, at de får lettere ved at tale med hinanden, forældre eller fagpersoner, hvis de senere er i tvivl om noget".

"Men det kan også godt blive lidt intenst. Nogle vil måske synes det er et grænseoverskridende rum at være så længe i. Andre vil nok komme til at kede sig".

Overvejelse #3: Seksualundervisning har rykket sig

"Det er ikke fordi, jeg selv blev undervist i at sove med hænderne over dynen, eller at man bliver blind af at onanere. Heldigvis. Men selv om jeg kun er 27 år, har tingene rykket sig helt vildt, siden jeg gik i 7. klasse. Dengang blev vi undervist kønsopdelt, så drengene ikke lærte om menstruation og pigerne ikke om våde drømme. Det ville man jo aldrig gøre i dag".

"Jeg tænker også over, at seksualundervisning i 2020 handler om meget andet end selve sex-akten. Det handler også om grænser, kropsforståelse, og at der er mange forskellige seksualiteter".

"Det er helt i orden ikke at være heteroseksuel og have vanillesex med en af modsatte køn for at formere sig. Det er okay at være til sex med modsatte køn, slet ikke at være til sex eller ikke at identificere sig som det køn, man er født med".

"Den generation, der kommer gennem folkeskolen nu er meget mere oplyste om kønsopfattelser og -forståelser, end vi var, da jeg gik i folkeskole. Det skal vi sørge for at fastholde dem i".