Trivsel
1   16

KL-topmøde: Flere elever føler sig pressede i skolen

Flere sårbare børn udfordrer skoler og lærere, og KL’s Børn & Unge Topmøde i denne uge havde fokus på elevernes trivsel. Formand for Undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov lover, at DLF fortsætter kampen for, at lærerne får tid til at løse alle opgaver i skolen.

Hvert fjerde barn i 8. klasse føler sig ensom. 20 procent af
de 13-15-årige har angstsymptomer. I 8. klasse oplever 21 procent af
eleverne, at de ofte er pressede, mens 53 procent af eleverne oplever sig
pressede en gang imellem.

KL's Børn & Unge Topmøde havde i år temaet "Stærkere fællesskaber - bedre trivsel." Over to dage har forskere, kommunalpolitikere, praktikere og elever sat fokus på, hvordan kommunerne kan sikre, at alle børn og unge trives og indgår i et fællesskab, hvori de trives, lærer og udvikler sig.

Artiklen fortsætter under banneret

Ph.d. og post.doc. Helle Rabøl Hansen gennemgik disse tal som en del af dagsordenen om sårbare elever. Tallene viser tydeligt, at flere får det
dårligt, men der mangler klare svar på, hvorfor det forholder sig sådan, og hvad man kan gøre.

"I dag er gråzonen mellem børn og unge med særlige behov og
børn og unge i normalområdet større end tidligere. Det særlige og det
almindelige nærmer sig hinanden og stiller spørgsmålet om, det sårbare er ved at være mere alment, end det er særligt. Det giver nye opgaver for institutioner og skoler", sagde Helle Rabøl Hansen og understregede, at undersøgelser viser, at klassens fælleskab betyder rigtig meget for, hvordan elever trives.

Politikerne skal lytte til eleverne

Formand for Danske Skoleelever Thea Enevoldsen mente, at det
er vigtigt, at politikerne lytter til eleverne.

"Vi får blidt os ind, at trivsel er en svær størrelse, men trivsel
behøver ikke være kompliceret. For mange elever er det soleklart, hvornår vi trives, og hvornår vi ikke trives. Det er den der følelse, du får når du træder ind i lokalet og ser dine kammerater. Og den er den succesfornemmelse når du får, når du har knækket koden til brøkregning", siger Thea Enevoldsen og opfordrede til, at klassekvotienten bliver sat ned, at flere skoler end de 30 procent, hvor det sker nu, laver undervisningsmiljøvurderinger, og at der bliver gjort mere for, at elever med særlige behov får det bedre i skolen.

"Inklusion handler om noget andet end måltal og flytte elever. Det handler om åbenhed og ærlighed og en forståelse for, at alle er forskellige. Klassefællesskabet er inklusion", sagde Thea Enevoldsen og
opfordrede til, at lærere fortæller klassen om autisme, før en elev med autisme skal starte i klassen.

DLF: Lærerne skal have tid til opgaven

Formand for Undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov har fulgt debatten om flere sårbare børn på KL's Børn & Unge Topmøde med stor interesse. Hun er enig i, at lærerne har en stor rolle.

"Vores indfaldsvinkel er, at god, gedigen undervisning der er velforberedt og båret af, at der er tid og rammer til at man få en god relation til alle elever er vejen frem. Det er også det, som jeg har hørt i dag, at der er brug for", siger Regitze Flannov.

Hun hæfter sig ved, at netop klassens fællesskab er vigtig for eleverne.

"Der påhviler os en stor opgave, og man kan godt blive lidt forstemt. Vi bliver mere og mere presset. Vi har højere klassekvotienter og klassens time, hvor der er tid til samtaler, der betyder noget for eleverne er væk. Fokus er mere på det fagfaglige", siger hun og siger, at DLF kæmper for, at lærerne får tid nok til at løse opgaverne professionelt.

"Vi slås faktisk for at få tid til det. Vi skal have tid, for alle elever har ret til at få den rette undervisning".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.185 andre er allerede tilmeldt