Blog
14   48

Kan projektbaseret undervisning rumme inklusionen ?

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Naturfagsmaraton forberedelserne er i gang. Det mest presset tid på året for mig i natur og teknologi. Hvorfor? Fordi inklusion kan ende med eksklusion. Følelserne er adskillige – frustration, tanken om at give op, manglende kompetencer, for få hænder, fiasko og mest af alt ikke at kunne slå til.

Når man bare glæder sig til at noget er overstået – tja hvad skal man så stille op?

Jeg håber, at jeg er den eneste natur/teknologi lærer, der sidder med denne frustration. Naturfagsmaraton (eller andre frie/anderledes/projektbaseret opgaver) burde være en berigelse af vores undervisning. De fleste elever glæder sig til disse ”events” i løbet af skoleåret. Og jeg glæder mig på deres vegne, men ved efterhånden også, hvad udfordringerne er, og hvad denne form for projekter kræver af mig.

Når først opgaverne er forklaret, læst, forstået – så er de fleste elever tændt af den magiske naturfagsild. De skal bygge, undersøge, forsøge, forklare, forbedre og samarbejde.

Elevgruppen som ikke magter denne opgave (fordi de ikke har evnerne, er fejlplaceret, har brug for støtte, er ny udsluset fra modtagerklasserne eller en femte grund), hvad med dem?

Artiklen fortsætter under banneret

I de seneste års fejlslået inklusionsskole er denne gruppe vokset. Hvert år når min undervisning bliver markant anderledes fx til Naturfagsmaraton bruger jeg uforholdsmæssigt lang tid på den udfordring, der opstår for en gruppe af elever. Forberedelserne til de timer er tunge, lange og ofte lykkedes jeg ikke.

Hvad er mulighederne?

  • Skal hele klassen gå på kompromis, fordi en håndfuld elever ikke magter denne form for undervisning?
  • Skal jeg eftervidereuddannes?
  • Skal jeg tilbydes ekstra hænder, så vi er flere om at løfte ALLE eleverne?
  • Skal jeg bare lade være med disse projekter?

Der er ikke noget jeg hellere vil end at alle elever – på trods af udfordringer – kan være med i min undervisning. Men jeg er heller ikke så blåøjet og naiv, at jeg tror på, at dette kan lade sig gøre.

Hvad kræver det, at alle mine elever kan være med til Naturfagsmaraton (eller lign.)? Det kræver ekstra hænder, altså en n/t lærer mere i perioder – men også en aflivning af den fejlslået inklusion. Ikke alle elever kan inkluderes i min undervisning med de nuværende ressourcer.

Fejlslået inklusion er i min optik det, som tager livet af lærere og folkeskolen.

Pt. oplever disse elever, som skulle inkluderes i klassen en eksklusion. Det er helt uacceptabelt situation for den ekskluderede elevgruppe, resten af klassen og læreren. For mit vedkommende handler det om overlevelse i disse timer de næste måneder.

Er det en måde at være lærer på?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.406 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.115 andre er allerede tilmeldt