Blog
0   22

Hovedregning - den oversete, nødvendige disciplin i matematikundervisningen

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi må ikke glemme hovedregningen, selvom vi lever i en digital tidsalder, hvor vi selvfølgelig anvender computere i matematikundervisningen.

Skolen skal afspejle det omgivende samfund, så selvfølgelig skal vi anvende teknologi i skolen - også selvom der kører sort/hvid diskussioner, hvor det handler og skadelige virkninger og forbud. Elevernes uddannelse til livet starter i skolen i fagene og frikvartererne. Det er opgaven, der skal løses, for elevernes liv leves i et mere og mere digitalt samfund.

 

Der kommer til stadighed historier og udsagn om elevernes manglende kundskaber i matematik, hvor brugen af computere får skylden. De kan kun trykke solve, og ved ikke hvordan man manuelt løser opgaven. Den basale matematik er væk.  Men der er mange andre årsager end brug af computere. Aflyste timer pga kommunale tiltag, inklusion, lange ineffektive skoledage osv. Der er virkelig mange forstyrrelser i folkeskolen. Det er for nemt at skylde skylden for elevernes basale matematiske færdigheder på computerne.  Det kunne sikkert være effektivt, at prioritere færdighedsprøven i 9. klasse med noget mere hovedregning og tid!

 

Artiklen fortsætter under banneret

Det er altid absolut nødvendigt med et matematisk beredskab for børn og unge. Det er vigtigt at kunne regne i hovedet, at have indre repræsentationer for matematik. Det er vigtigt at forstå brøker, enheder og ligninger og kunne forholde sig til dem i virkeligheden. Det er livsnødvendigt for eleverne at have et matematisk beredskab med sig videre fra folkeskolen. Træning af færdigheder er lidt blevet umoderne i myldret af nye ideér om matematikundervisning. Hvis vi ikke skal udvikle en solve-generation, må vi holde godt fast i hovedregning og overslagsregning  gennem hele skoleforløbet.

 

Vi skalstadig  kun anvende teknologien i matematikundervisningen, når det giver mening for elevernes læring af matematik.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt