Debat

Dårligt forlig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en tankevækkende kritik, Margrethe Vestager har i 'Bagsmækken', Folkeskolen nummer 47. Ingen tvivl om at det kunne være gået værre end de centralt bindende trinmål, hvis det var blevet til et smallere forlig. Men med forliget er man trådt nærmere ind på den bane, som leder til programmeret undervisning med et behavioristisk undervisningssyn. Målhierarkier med evalueringsplaner - er det det, som skal ligge i de kommunale beskrivelser for at nå trinmålene? Og hvad med læseplanerne i forhold til beskrivelserne? Hvad med dem, som ikke når trinmålene? Margrethe Vestager mener, at Danmarks Lærerforening er begejstret for forliget - det giver anledning til mere ensartede arbejdsvilkår og opgør med decentral løn. Arbejdsanvisning udbedes! Tværtimod kan begejstringen ligge på et meget lille sted, eftersom dele af forliget finansieres i overensstemmelse med aftalen mellem KL og Finansministeriet fra foråret netop med forringede arbejdsvilkår for lærerne i form af, at lærerne skal undervise flere timer, besparelser på specialpædagogiske forhold, deletimer.

Med forliget gøres den nuværende forsøgsordning med samdrift af børnehaver og skoler med mindre end 150 elever permanent, forsøgene med rullende skolestart forlænges, lempelse af reglerne for holddannelse, permanent mulighed for fælles skoleledelse på små skoler, ophævelse af uddannelseskravet for skolebibliotekarer.

Det betyder, at man samlet set må betegne forliget som et dårligt forlig, uagtet at det kunne have været 'møj værre'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Carsten Larsen

Askeby