Blog
5   87

Evaluering af skolereformen har hele tiden været 5-årig – nu vil ministeren forlænge

Abonner på nyt om Mette Frederiksen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I disse dage har undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil travlt med at hævde, at folkeskolereformen må have længere tid at virke i, før man kan se resultater. Men hvorfor besluttede man så i sin tid, at følgeforskningen skulle være 5-årig?

Skolereformen har efter de første 5 år ingen effekt haft. Eleverne er ikke blevet dygtigere. Og deres trivsel er ikke øget. Det har den afsluttende evaluering fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd lige slået fast.

Rapport: Store reformer skal virke i 5-15 år

Artiklen fortsætter under banneret

Evalueringen peger også på, at det ofte tager 5-15 år at implementere en større reform, og den formulering har ministeren meget travlt med at gentage i disse dage. På Debatten på DR2 her til aften (torsdag 23.1.) understregede hun, at hun ikke vil lave nogle justeringer af reformen før tidligst om et par år. Hun vil se den virke i flere år end de 5, før hun vurderer den.

75 millioner kr. til 5-årigt følgeforskningsprogram

I foråret 2015 lanceredes et 5-årigt følgeforskningsprogram til 75 millioner kroner. Hele programmet skulle ende ud i den afsluttende evaluering, som altså netop er blevet offentliggjort.

Men trods dét, at det hele tiden har været meningen af afslutte følgeforskningsprogrammet efter 5 år, vil ministeren altså nu forlænge programmet. Hun underkender med andre ord fuldstændigt den 5-årige evalueringsperiode, som hendes forgænger, Christine Antorini, stod i spidsen for at beslutte.

Politisk makværk

Det var ikke gået i nogen som helst andre brancher end den politiske: at underkende en omfattende og kolossalt dyr evaluering, som man selv har opstillet rammerne for.

Enten har man, da følgeforskningsprogrammet blev vedtaget, været totalt uvidende om, hvor længe en undersøgelsesperiode burde være – vel at mærke i forbindelse med en reform, hvor man brystede sig af et solidt evidensgrundlag for alting. Altså burde man også have skaffet sig den relevante viden om evalueringen.

Eller også foregår der lige nu en helt ubegribelig ansvarsforflygtigelse. Og uanset hvad: Begge dele er udtryk for politisk makværk og til stor skade for folkeskolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ