Debat

Folkeskolen = politikernes betændte smækfælde

Man græmmes

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen - politikernes betændte smækfælde!  

Af Jørgen Alfastsen  

 ”Lærerne er den vigtigste, tapreste og mest givende gruppe i samfundet til videreudvikling af civilisationen og sikring af demokratiet.” Fernando Savater, spansk filosofiprofessor

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Har du lagt mærke til det? Folkeskolen er pist forsvundet! Ja, ikke sådan i fysisk forstand, der ligger jo skoler rundt om i hele landet, men i den offentlige politiske debat. Folkeskolen blev ikke diskuteret i valgkampen. Dér var børnene i daginstitutionerne med rette i fokus. Men folkeskolen - ikke en lyd? Børnenes statsminister har kun fokus på de udsatte børn og glemmer helt, hvad hun som arbejdsminister i Thorning-regeringen har udsat folkeskolen for! Der er de svage børn nemlig mere udsat end før, da lærerne ikke længere har tid til at differentiere undervisningen til dem og ej heller tid til det vigtige relationsarbejde, som kan have altafgørende betydning for disse elever! Folkeskolereformen var ellers ment som en hjælp til denne gruppe elever, men politikerne spændte ben for sig selv. Mål og midler hang ikke sammen. For første gang i danmarkshistorien vedtog politikerne en folkeskolereform uden om lærere, forældre og elever. Ingen forudgående bred folkelig debat. Aldrig sket før. Finansministeriet styrede. Politikerne var så kloge, at de kunne undvære hovedet. Det gjorde de så. Resultatet er blevet en katastrofe. Discountskolen indført

Er man skolenørd, og følger med i de rette fora, vil man vide, at indvandrerdebatten er det rene vand i forhold til skoledebatten. Konfliktniveauet er højt og afspejles i de skarpt markerede debatfronter, der har sendt folkeskolen ud i en undtagelsestilstand, siden Corydon/Thorning/Vestager/Mette Frederiksen i aftalt spil med Kommunernes Landsforening iværksatte storlockouten af lærerne i april 2013 med efterfølgende lovdiktat omkring lærernes arbejdsforhold. Her 6 år efter arbejder lærerne stadig uden en arbejdstidsaftale! Når skolen overhovedet stadig flyder, skyldes det lærerne, der knokler ved pumperne på trods af reform og arbejdsforhold.

Skolen er i stilhed blevet til den discountskole, lærerne advarede imod i 2013, hvor ca. 18% af lærerstillingerne nu er besat med ikke-uddannede!  Lærerne forlader folkeskolen enten på tidlig pension eller til privat- og friskoler eller til helt andre jobs, og i flere år i træk er ansøgertallet på læreruddannelsen faldet. Ca. 4000 lærere forlader årligt skolen, men kun ca. 2000 nyuddannede kommer til. Eleverne siver stille ud i samme privat- og friskoler, hvor nogle af dem møder deres gamle lærere igen – nu smilende! Da formanden for Københavns Lærerforening, Lars Sørensen, forud for indgåelse af en lokalaftale, besøgte 5 københavnske skoler sammen med skoledirektøren, mødte de en lærer, der fortalte, at ”han ikke havde nået at forberede sig i fem uger, fordi der hele tiden kom andre opgaver i vejen. Der var møder med folk fra Socialforvaltningen, med kolleger i teamet, akutte samtaler med forældre, forskellige skrivelser, som pludselig skulle udarbejdes osv.” Man kan kalde det meget, men kvalitet er det ikke! Danmark har Europa-rekord i lange skoledage Det pligtige danske grundskoleforløb er på minimum 11.120 timer,  eller 46 % over OECD-gennemsnittet på ca. 7.600. Sammenligner vi med Norden, ligger Norge på 7.900 timer, Island 7.800, Sverige 6.900 og Finland 6.400. Finland har gentagne gange scoret højst i PISA-undersøgelserne. Lang skoledag er således ikke garanti for læring! Det har danske politikere ikke fattet endnu! Men ikke så underligt, at 8 ud af 10 skoleelever er trætte af de lange skoledage, og uro, vold mod lærere, skolevægring i form af ”gangfræsere” og pjækkeri er i vækst! Derfor indføres nu en bureaukratisk fraværsregistrering! ”Det er næsten ikke til andet end at grine af,” siger skoleledernes formand Claus Hjortdal.  Er eleverne så blevet dygtigere? Næ, følgeforskningen viser faktisk status quo eller direkte fald i indlæringen på de fleste parametre! Men jeg kan forstå på børne- og undervisningsministeren, at politikerne ligefrem havde forventet et dyk i kvalitet af reformen, så derfor er det nærmest en succes, at det ikke ser værre ud! Det er vist det, der hedder en kynisk argumentation opfundet til lejligheden i en trængt stund!

Til gengæld er antallet af lærere, der modtager lægeforbud imod at vende tilbage til lærerjobbet efter en langtidssygemelding,  ottedoblet siden reformen.   

Folkeskolen underfinansieret Politikerne havde ikke råd til deres ambitiøse skolereform, så den skulle bl.a. lærerne finansiere med forøget undervisningstid. Reformen var fra start underfinansieret med 3-5 milliarder, og de seneste år har skolen også været underkastet den borgerlige regerings løbende 2%-nedskæringer!   Skolereform og lov 409, der dikterer lærernes arbejdstid, hænger således sammen som hoved på hals. Derfor kan de overenskomstforhandlinger, der indledes her til foråret ikke løses af arbejdsmarkedets parter selv, det kræver hjælp fra Christiansborg, fordi politikerne blandede tingene sammen i 2013! Skoledagens længde skal forkortes, så lærerne får tid til at forberede deres undervisning! Der er lige nu ikke sat så mange penge af til folkeskolen i den nye røde finanslov, så det mål kan nås! Regeringens støttepartier lovede  i valgkampen en milliard ekstra til folkeskolen fra 2021. Det beløb når man først op på med hiv og sving i 2023! ”Ny start” – en strudsehistorie Lige før jul udkom arbejdstidskommissionen med sin rapport ”Ny start”, men rapporten kryber fuldstændig uden om den beskrevne problematik. Rapporten fik derfor heller ikke megen presseomtale. Dér forsvandt skolen igen! Historien om strudsen med hovedet dybt begravet i et hul i jorden er jo fortalt så mange gange før! Skolen er ikke lærernes, den er samfundets med det formål at danne og uddanne de opvoksende generationer. Den er politikernes ansvar. De har placeret sig selv i en smækfælde. Hvad dælen nøler de efter? Men de vil øjensynlig hellere tabe børn og skole på gulvet end tabe ansigt?  I DR’s Debatten d. 23. januar udtalte Pernille Rosenkrantz-Theil, at det går hurtigt med at bryde ned og lang tid at bygge op.  Rigtigt! Og det er børn og lærere, der dagligt betaler prisen. Eller som de gamle sagde: ”Mens græsset gror, dør horsemor!”