Udvikling af naturfag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

er et andet af syv fælles pejlemærker, og det kan også få betydning for edb-integration og brugen af it-udstyret, fordi der (overraskende progressivt) skal ske en styrkelse af sammenhængen i fagene inden for naturfagsblokken og arbejdet med tværgående faglige problemstillinger.

Det er ikke, fordi synspunktet er en sensationel nyskabelse, men det er godt, det bliver skolepolitisk knæsat. Det har jo i årevis været klart, at det er umuligt at placere mange nye forskningsområder inden for et bestemt skolefags rammer. Her får de gode folk, som skal skrive trinmål, imidlertid noget af en opgave. Trinmål vil tendere mod at fastholde en dybt uhensigtsmæssig og forældet fagopdeling, i hvert fald hvis de knyttes til de kendte skolefag.

Trinmålene må i det mindste ikke beskrive, hvad eleverne skal lære, snarere hvad de skal lære noget om.