Debat

Mål for læring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De, der tror, at ophøjelsen af delmålene i 'Klare Mål' til 'nationalt bindende trinmål' repræsenterer en politisk sejr for de konservative, har sovet godt og grundigt i timen det sidste års tid. Disse delmål er allerede 'bindende' i så godt som alle landets kommuner, vedtaget af det stedlige byråd. De konservative har løbet en dør ind, som Margrethe Vestager i sin ministertid allerede havde åbnet på vid gab. Det eneste nye er, at spillerummet for den kommunale vilkårlighed er reduceret, i og med at byrådene nu ikke længere kan tilrette delmålene lokalt. Hvad de altså bare heller ikke gjorde i forvejen. Mange lærere er nu foruroligede ved tanken om, at forældrene kan dukke op til skole-hjem-samtalerne med målene i hånd og kræve læreren til regnskab, hvis deres barn ikke har nået det angivne niveau. Bekymringen kan ikke siges at være helt ubegrundet, eftersom denne forestilling har været ivrigt kolporteret af dagspressen. For eksempel Politiken, der på forsiden den 14. november kunne meddele, at de bindende mål 'forpligter skolen til at sørge for', at eleverne lærer det, de skal i henhold til målene. Det er og bliver det rene vås. Lige så lidt som præsten kan forpligtes til at sørge for, at alle sognebørnene kommer i himlen, kan læreren forpligtes til at sørge for, at eleverne lærer det, de skal. Trinmålene angiver som bekendt, hvad eleverne 'almindeligvis må forventes at kunne og vide'. De er således rettet imod eleverne og deres læring, ikke imod lærernes undervisning, der rent faktisk ikke er omtalt med et ord i denne sammenhæng. De nationalt bindende trinmål bør derfor deles ud til eleverne og hjemmene med hilsen fra undervisningsministeren: Dette er, hvad der forlanges af jer, kære venner. Samfundet stiller bygn-inger, materialer, lærerkræfter med videre til rådighed kvit og frit, og til gengæld forventes det, at I strenger jer an for at nå herhen. I det omfang det ikke lykkes for jer, er det først og fremmest jer som elever og forældre, ikke skolen eller lærerne, der har et problem. Lærerens opgave er at trække hesten til vandet, ikke at tvinge den til at drikke.

Niels Christian Sauer

medlem af DLFs hovedstyrelse

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler