Debat
5   35

Mit forhold til  Tabulex … min "Bridget Joneske" dagbog

Søndag d. 5. januar: På med nytårs-ja-hatten! Hvis min it-udvikling blev sat ind i et darwinistisk udviklingstræ, så var jeg på niveau med en guppy! Jeg er lidt it-forskrækket, men er min skepsis overfor Tabulex nu også berettiget? Jeg beslutter at være min egen forsøgskanin. Jeg har brugt Tabulex i årevis uden at lære det ordentligt at kende. Det er sikkert bare mig, der er en nød! Mit nytårsforsæt skal være at følge de nye regler og finde ud af det.

Mandag d. 6. januar: Jeg, en crime rider!

Det er første arbejdsdag efter en dejlig, lang juleferie, og der er gevinst på registreringsfronten, for der er en syg elev, og jeg har ikke hørt noget fra forældrene. Det er jo ulovligt fravær, hvilket jeg øjeblikkeligt klikker ind i Tabulex. Dagen går, jeg hører forsat ingenting. Ifølge de nye regler, skal jeg kontakte forældrene og opklare mysteriet, men det vil jeg simpelthen ikke være bekendt. Jeg nægter! Det er SÅ pinligt. Jeg kender forældrene og har tillid til dem.

Det er en følelsesmæssig overvindelse at følge reglerne, og jeg er ikke så klar, som jeg troede! (Jeg har aldrig brugt ulovligt fravær før).

Onsdag d. 8. januar: Hvor præcis behøver jeg egentligt at være?

Artiklen fortsætter under banneret

Forældrene giver besked om influenza, og jeg retter fraværet bagud for tre dage. Eller det er måske så meget sagt, for jeg kan ikke finde ud af det, og kontakter min kollega /omvandrende it-orakel, som siger, at det kun er min leder, som har administratorrettigheder. Men jeg tror ikke, at han gider være min privatsekretær flere gange i ugen, så jeg skriver bare en note ud for hver af de tre dage. Jeg kunne ellers godt bruge en sekretær, for mit autismegen har ikke godt af sådan noget systematiseret rod.

Diskuterer med mig selv, om det ikke også bare er fuldkommen ligegyldigt, om et barn rasler rundt med 3-5-7 % ulovligt fravær, da de nye regler slet ikke er møntet på velfungerende familier alligevel.

Torsdag d. 9. januar: Kapløb med tiden

Min dag starter som alle andres med en hektisk morgen (madpakker, ungerne ud ad døren og lægge make-up i sidste sekund). Jeg har undervisning i første time, og min hjerne kan ikke forholde sig til, om forældrene har skrevet en besked i min mailboks. Det må vente til forberedelsestiden senere på dagen. Men ellers har jeg hele ugen øvet jeg mig i at copy-paste forældrenes beskeder over i Tabulex, så kommunikationen til mine kollegaer er på plads.

Fraværsregistrering om morgenen er et kapløb med tiden – hvem kommer først – mig, der skal skrive beskeden eller den lærer, som har klassen i første time? Hvis jeg kommer først, bliver Lille Per registreret lovligt fraværende. Hvis min kollega kommer først, bliver Lille Per ulovligt fraværende.

Det er lidt irriterende, at der så nemt opstår fejl, når jeg nu ikke kan rette det.

Fredag d. 10. januar: En spade er en spade!

Diskuterer problemet med Tabulex på hjemmefronten og bliver belært om, at det ikke hedder, at Tabulex er pisseirriterende. Nej, det hedder, at Tabulex har en dårlig brugerinterface. Potato - Potato

Mandag d. 13. januar: Jeg overgiver mig

Helt ærligt, det er sgu da pisse smart at have alting samlet elektronisk, det må selv jeg da indrømme. Jeg har brugt Tabulex i 4-5 år, og det er først nu, at jeg rigtigt begynder at finde ud af, hvordan systemet virker. Jeg er inde i en proces – øvelse gør mester – og min it-kyndighed er efterhånden på niveau med en fladfisks.

Der skal ikke et sekund herske tvivl om, at jeg fuldt og helt støtter op om at få mere styr på det ”skjulte” fravær. Jeg faktisk blevet imødekommet med de nye regler. Jeg har fået et konkret sted at tjekke og registrere fravær, og det er meget tilfredsstillende. Det er faktisk ret hurtigt at skrive en note. Jeg sender helt klart langt flere informationer tilbage til klasselærerne med de nye eftermiddagsregistreringer, end jeg gjorde tidligere. Altså hvis de læser dem!

Tirsdag d. 14. januar: Hvordan skal jeg egentligt tolke bogstavkoderne?

Det er jo dybest set ret enkelt: Hvis jeg ikke kender årsagen til fraværet, er det ulovligt. Jeg har som regel ingen anelse om årsagen. Ungerne siger bare, at de skal til lægen. Det er ufatteligt, så meget de går til lægen! Jeg bruger U temmelig meget. Men der er også en gråzone. Men hvad nu hvis en elev er blevet bedt om at forlade klassen, eller de er gået i et lovligt ærinde, fx toiletbesøg, og blevet væk det meste af timen, eller ikke har gymnastiktøj med til idræt eller … så vælger jeg at notere B/bekymrende fravær. Jeg bruger også B temmelig meget.

Jeg tvivler på, at jeg tolker bogstaverne rigtigt, men de passer ikke helt til mit behov, så jeg laver min egen version, fordi jeg har nogle informationer om elevernes adfærd, som skal videre til mine kollegaer og forældrene.

Onsdag d. 15. januar: Jeg gider ikke bruge så meget tid på kommunikation!

Jeg har skrevet mange noter i Tabulex i den forgangne uge og fundet ud af, at mine noter i tabulex ikke automatisk kommer med til forældrene. De modtager kun dato og koden (fx ”bekymrende fravær”). Det kan jo ligesom ikke stå alene, så enten kan jeg lade være med at informere forældrene eller også kan jeg skrive en separat besked.

Kommunikationen til er hjemmet er vigtig, men jeg synes, det er blevet mere besværligt. Jeg kan ikke forvente forældrenes hjælp, hvis de ikke er orienteret om slagets gang. Men jeg er tilbageholdende med at skrive separate beskeder i Aula, fordi jeg derved starter en tråd op, som jeg skal svare på igen i morgen. Jeg bruger i forvejen en del tid på interne beskeder og mails og ønsker ikke at forøge det.

Torsdag d. 16. januar: Jeg bliver vanvittig!

Jeg multitasker med undervisning i den ene klasse, samtidig med at jeg tjekker mails og fraværsregistrerer i en anden klasse. Men jeg er for sent ude, og nu er en af mine elever registreret ulovligt fraværende. Min kollega har fuldstændig korrekt skrevet en note. Jeg har ingen rettigheder til at tilføje, at hun er syg. Jeg kan kun skrive noter til de elever, som jeg selv har klikket af. Jeg har mest lyst til at trampe ned til min leder og forlange en times sekretærassistance. NU!

En enkelt registrering låser systemet hele dagen. Der kan sagtens være flere episoder i dagens løb, men lærerne kan ikke notere det.

Fredag d. 17. januar: Min tålmodighed er på overarbejde!

Hvor lang tid tager det egentlig at tjekke Tabulex? Jeg laver en tester på dato, hvor jeg notede 10 elever. Det kunne jeg åbne og skimmelæse på 6 minutter og 35 sekunder. Undervejs finder jeg ud af en lidt hurtigere måde at komme gennem eleverne, så måske kunne man gøre det på 6 minutter?? Jeg er faktisk ved at være en it-haj til det her! Det er jo vel at mærke uden at skrive til forældrene eller dobbelttjekke med Aula, om der skulle være kommet en mail.

Nogle elever har mange registreringer fordelt ud over lovligt fravær, ulovligt fravær, bekymrende fravær, syg og for sent. Nogle gange må jeg læse rækken af datoer igennem flere gange for at finde dagens note. Det er forvirrende og langsommeligt, og når jeg vender tilbage til forsiden, kan jeg ikke huske eleverne fra hinanden alligevel.

Der er ingen, som falder døde om af forargelse over, at jeg spilder min tid på at tjekke Tabulex. Til gengæld ville jeg kunne nævne masser af bekendte, som ville være sure, hvis it-systemet på deres arbejde var bare to sekunder for langsom til deres tålmodighed!

Tirsdag d. 21. januar:  Jeg mangler overblik!

Tabulex giver kun overblik over den ene dag, man er ved at registrere. Jeg kan ikke sammenholde informationer om, hvem der er fraværende samtidig (det er fx mærkeligt, hvis slyngveninderne er væk igen og igen på præcist de samme tidspunkter – og det troede de helt sikkert ikke, at jeg havde opdaget!), og om fraværet er fordelt på bestemte ugedage, fag eller tidspunkter på dagen.

En god gammeldags protokol med et flueben ud for hver elev giver det forkromede overblik, og den er lynhurtig og effektiv. Men naturligvis ikke digital!

Jeg skriver hjem en gang imellem, hvis jeg undrer mig. Jeg undrer med derefter nogle gange over forældrenes svar, hvis de (måske?) dækker over deres børn. Der findes et hav af muligheder for at camouflere fravær, og hvem kan sige, at det ikke passer, at knægten er væltet på cyklen og skal holde sig i ro pga. mistanke om hjernerystelse, eller at han har kastet op om natten?

Jeg føler mig amputeret uden min logbog, og synes at kommunikationen til mine kollegaer har lidt nederlag. Der er ting, jeg gerne vil kunne huske til fremtidige elevplaner og forældremøder. Tabulex er det tætteste jeg kommer på en logbog, så jeg savner at kunne samle alle informationer her og rette fejl.

Men måske kan man internt fifle lidt med bogstaverne og beslutte at Y ikke står for Bekymrende sygdom, men Yderst interessante informationer. Det er der jo alligevel ingen, der opdager … 

Onsdag d. 22: Jeg bliver dæl´me så dygtig!

Bedst som man troede, at verden ikke kunne blive større, så finder jeg ud af, at man kan sende en SMS til forældrene gennem Aula. Det har jeg selvfølgelig gjort, ikke fordi det var specielt vigtigt, men jeg vil gerne vide, om jeg kan se det i stamkortet (det kan man ikke), og hvordan forældrene bærer sig ad med at svare.

Samlet set …

Jeg er ved at vænne mig til systemet - sådan 4-5 år forsinket! Mit blodtryk har fundet et passende leje, hvor jeg tager Tabulex´s særheder med total ophøjethed. Lidt royal har man vel lov at være!

Jeg vil godt give Tabulex 2 stjerner ud af 5. Den ene, fordi det kan mere, jeg vidste. Og den anden fordi man kan tjekke registreringerne med under 1000 museklik!

Selvfølgelig kan Tabulex ikke det, som undervisningsministeriet troede, men det var der vel heller ikke ingen, som forventede? Det dækker heller ikke mit behov for at have en logbog, og det var måske heller ikke tanken. I min verden er kommunikation og overblik bare vigtigere end fraværsprocenter.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.839 andre er allerede tilmeldt