0   258

Lærere skal lære at forebygge

Forskere vil have lærere på kursus i selvmordsforebyggelse

Selvmord C enter for Selvmordsforskning i Odense vil gøre lærere bedre til at håndtere selvmordstruede unge. Fra foråret tilbyder centret kurser for at forbedre det forebyggende arbejde.

Centret står bag en ny undersøgelse, der viser, at hver sjette store skolepige har skadet sig selv, og at næsten halvdelen har overvejet det. 'Man kan ikke konstatere så alvorlige tal og så bare lade være med at gøre noget. Der skal forebyggelse til, og der er selvfølgelig fokus på lærerne, fordi de er sammen med børnene hver dag', siger Lillian Zøllner, der er leder af Center for Selvmordsforskning. Hun har stået for undersøgelsen, som også viser, at lærerne ved meget mere om elevernes destruktive tanker og handlinger, end forældrene gør. 'Lærerne skal vide, hvad de gør, hvis en elev siger, at han eller hun har selvmordstanker. Hvis de ikke følger op på de ting, de får at vide, efterlader de den unge endnu mere fortabt og isoleret. Den pågældende unge vover sig jo frem ved at fortælle om sine tanker, og det er vigtigt, at man ikke efterlader ham/hende på vippen. Lærerne skal få den unge til at forstå, at der er muligheder for at få hjælp', siger centerlederen.

Artiklen fortsætter under banneret

Lillian Zøllner er selv læreruddannet og har arbejdet som lærer i mange år. Hun har lavet udviklingsarbejde i folkeskolen om børn med særlige behov og har forsket i sårbare unge, siden hun tog en ph.d.-grad i 1988.

'Jeg ved, at lærere gør et stort arbejde. Men det er ikke sikkert, at de har haft selvmord inde i deres tankegang', siger hun. Ifølge hende er det vigtigt, at skolerne inddrager emnet i deres handleplaner.

Selvmord er provokerende 'Jeg kender til skoler, hvor elever har forsøgt selvmord og er blevet fulgt hjem af en anden elev. Hvis man på skolen ikke har talt om, hvad der skal ske i sådan en situation, står man som lærer helt alene med beslutningen. Min oplevelse er, at man tænker: Børn og unge kan miste, men der er ikke nogen, der ikke har lyst til at leve. Sådan er virkeligheden ikke', fastslår Lillian Zøllner.

Hun mener, at lærerne er rustede til at tage sig af børn i kriser, men at selvmordstanker blandt børn er så provokerende og svært, at man kommer til at føle sig afmægtig. Carsten Bojsen er lærer på en Århus-skole, hvor en af eleverne slugte et glas panodiler som løsning på sine problemer. Hun overlevede og satte gang i tankerne hos lærerne.

'Det var en påmindelse om, hvor stort ens ansvar og indflydelse er som klasselærer. Hvor påvirkelige ens elever i virkeligheden er. De lytter til det, man siger, selv om det ikke altid virker sådan', siger han.

Han er ikke i tvivl om, at det følger med lærerjobbet at tage sig af selvmordstanker, og at det hænger fint sammen med klasselærerfunktionen. Og Carsten Bojsen kunne godt bruge lidt mere visdom på området.

'Det med tegn på selvmordsadfærd kunne jeg godt trænge til at lære om. Der er så meget gang i min hverdag, at jeg godt kan overse detaljerne. Jeg er ikke bange for at tale om svære ting med eleverne, men det er et problem, hvis det drejer sig om en elev, du ikke har et godt forhold til. Så har man brug for nogle redskaber', siger han.

Alligevel er han ikke sikker på, at han ville tage mod et kursustilbud.

Gratis kurser Han synes, at skolerne i forvejen bliver druknet i emner, der kræver særlig opmærksomhed. 'Selvmordshandlinger er, så vidt jeg kan se, et af de helt store problemer, men de mange emner giver alt en vis overfladiskhed. Og som lærere skal vi jo også forholde os til vores fag, nyt om edb, den musiske og den grønne dimension - 24 timer i døgnet. Hvis det her skal slå igennem, skal de centrale aktører være enige i, at det vejer tungt, og så skal der følge bevillinger med', slår Carsten Bojsen fast.

Lillian Zøllner kan godt sætte sig ind i Carsten Bojsens tanker.

'Jeg forstår godt, at lærerne kan føle sig mast af alle de ting, der har brug for ekstra opmærksomhed. Men hvis man stiller problemerne op over for hinanden, er der vel ikke nogen, der er uenige i, at det vigtigste er, at eleverne har lyst til at leve', spørger hun.

Men fordi skolerne er så pressede, har Center for Selvmordsforskning gjort kurserne gratis.

'Vi tager det første skridt og siger, at deltagelse ikke skal koste en øre. Og kurserne ligger på tidspunkter, hvor skolerne ikke skal bekymre sig om vikardækning. Det, der skal investeres, er lærerens egen tid. Det er selvfølgelig også noget, men vi må også handle ud fra de givne forudsætninger', siger Lillian Zøllner.

Line Groot er freelancejournalist

Kursernes indhold

Der bliver tre forskellige kursusformer. Et tredagesinternatkursus, et aftenkursus over fire aftener og et komprimeret aftenkursus.

Kurserne vil blandt andet indeholde viden om de unge, teorier, krisetegn, etiske diskussioner som: 'Hvor tæt kan du gå på et barn, der ikke kan lide dig', samtaleøvelser og forslag til initiativer. Formen vil veksle mellem oplæg, debat, cases, film og øvelser.

Alle kurserne foregår i Odense og er gratis. Der er mere information på www.selvmordsforskning.dk eller telefon 6613 8811.

Skolernes beredskab

Folkeskolen har spurgt lederne på ti tilfældigt udvalgte skoler om deres beredskab i forhold til selvmord:

Otte af skolerne har ikke selvmord som en del af deres handleplan

Fem af skolerne har aldrig diskuteret selvmord

To af skolerne har kun diskuteret selvmord i forbindelse med konkrete tilfælde

Tre af skolerne har diskuteret selvmord generelt i forbindelse med trivsel.

Her kan man henvende sig:

Skolepsykolog

Sundhedsplejerske

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

Børne- og Ungerådgivning

Praktiserende læge

Præst

Livslinien: 7020 1201

Linien: 3536 2600

Børnetelefonen: 3555 5555

Forældretelefonen: 3555 5557

Landsforeningen for Spiseforstyrrelser: 3312 1727

Man kan også søge oplysninger på:

www.selvmordsforskning.dk

eller

www.selvmordsforebyggelse.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet