Debat

Evaluering af børnehaveklassen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som hovedstyrelsesmedlem og repræsentant for børnehaveklasselederne i Danmarks Lærerforening har jeg gennem mine to valgperioder været med til at formulere og vedtage DLF's politik og strategi for samarbejdet i og omkring skolestarten. Af pjecen 'Børnehaveklassen - starten på Fællesskabets Skole' fremgår det tydeligt, at DLF vil noget med børnehaveklassen, men fra tid til anden har også andre interessenter givet synspunkter til kende, som har strakt sig fra at nedlægge børnehaveklassen til at gøre den til en ny 1. klasse.

Derfor har det været med særlig opmærksomhed, at jeg har afventet Evalueringsinstituttets (Eva) evaluering af børnehaveklassen. Den er nu blevet offentliggjort, hvilket gav følgende overskrift i Folkeskolen nummer 40: 'Børnehaveklassen er en isoleret ø mellem børnehave og skole'. Den lidt nedslående konklusion kommer fra lederen af følgegruppen, børne- og kulturdirektør Knud Jensen. I Evas pressemeddelelse lyder det: Børnehaveklassen har brug for en national målsætning. Begge udsagn begrundes i den spændende og velskrevne evalueringsrapport. Der er både ris og ros og ikke mindst gode anbefalinger til, hvordan tingene kan gøres bedre. For mig er det dog væsentligt at konstatere, at mange af anbefalingerne er helt i tråd med de tanker, DLF har gjort sig. Dertil kommer, at Eva finder, at børnehaveklasseledere gør et godt stykke arbejde, er bevidste om egen rolle og den pædagogik, der præger undervisningen i børnehaveklassen, herunder legens betydning. Tilsyneladende har de danske børnehaveklasseledere også en stærkere faglig identitet end førskolepædagogerne i Sverige og Norge. Børnehaveklassepædagogikken i Danmark er udviklet gennem mange års praksis, og derfor er det bekymrende, at pædagogseminarier og CVU'er tilsyneladende ikke har den store interesse for at fastholde og videreudvikle den til gavn for kommende pædagoger. Eva peger på manglende uddannelse rettet mod dette felt, men samme konklusion er Børnehaveklasseforeningen kommet til ved at kontakte samtlige pædagogseminarier.

Af rapporten fremgår det desuden, at de kommuner, der har brugt tid på målsætninger, afsat tid til brobygning til daginstitutioner og inddraget lærere og børnehaveklasseledere i at formulere lokale indholdsbeskrivelser, også får børnehaveklassen gjort landfast med skolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I skrivende stund er det endnu uvist, hvad Ulla Tørnæs mener med sit skridt mod 'en bindende indholdsbeskrivelse af børnehaveklassen', men jeg håber, at Evalueringsinstituttets konklusioner og anbefalinger vil blive inddraget i ministerens overvejelser. Både Børnehaveklasseforeningen og DLF byder også gerne ind med gode råd.

Det er lidt beskæmmende, at fokus tilsyneladende stadig er på skolestartsforsøg med samarbejde mellem lærere og (skolefritidsordnings)pædagoger, imens 30 års erfaring med børnehaveklassen ligger uopdaget hen. Måtte Evas evaluering være med til at ændre dette.

Endelig er der kun at anbefale, at Evas evaluering vil blive læst og brugt på landets skoler til gavn for en bedre skolestart.

Randi Bøyesen

medlem af DLF's hovedstyrelse