Debat

Hverdagen på en Røde Kors-skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med interesse læste vi artiklerne 'Lærer gennem oplevelser'/

'Dansk fra første dag' fra asylcenteret i Hanstholm (Folkeskolen nummer 39). Vi tænkte, at det kunne være spændende at høre, hvordan en kommune har valgt at gribe den sag an, som Røde Kors og Beredskabsstyrelsen hidtil har varetaget gennem de seneste seks år. Vi kunne til dels genkende hverdagen på skolen i Hanstholm, eller det vil sige huske hverdagen, for det er ved at være tre-fire år siden, vores hverdag på Røde Kors-skolerne så sådan ud. Vi vil derfor gerne fortælle lidt om, hvordan vores dagligdag ser ud.

Børn, der ankommer til Nordjylland i deres asylfase, går i skole i Aalborg sammen med 150 kammerater med samme baggrund. Så snart børn og forældre har været til indskrivningssamtale, bliver børnene screenet for at underbygge billedet af deres skolemæssige baggrund. Herefter placeres de i en af vore fire modtageklasser. Vi har modtageklasser for de syv-otteårige, ni-tiårige, 11-13-årige og 13-16-årige elever. Oven over hver modtageklasse befinder sig tre-fire klasser, som eleverne efterhånden sluses videre i, i det tempo deres sproglige, sociale og faglige kompetencer udvikler sig. Vi kører med et fagligt tilbud, som ligger tæt op ad folkeskolens ditto. Eleverne tilbydes dansk, matematik, it, engelsk, håndarbejde, hjemkundskab, natur/teknik, billedkunst, geografi, svømning og idræt samt modersmålsundervisning. De yngste elever undervises 20-22 timer per uge, mellemgruppen 26 timer og ældste gruppe 28 timer per uge.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ud over det faglige indhold i undervisningen er vi nødt til hele tiden at tage højde for vore elevers sårbarhed og stress. Derfor har vi et tæt samarbejde med pædagoger og sygeplejersker på bocentrene og især med skolesundhedsplejersken. I det regi har vi blandt andet haft psykoedukationsforløb, hvor eleverne har lært sig forskellige strategier til at håndtere deres specielle livssituation. Der ligger et stort og krævende stykke socialiseringsarbejde i forhold til vore elever, og det er vi meget bevidste om i vores hverdag. Vi har ikke indflydelse på, hvilke familier der placeres på centre i Nordjylland. Derfor tager vi imod børn med vidt forskellig baggrund og har en bred vifte af nationaliteter repræsenteret på stedet. Iran, Irak, Afghanistan, Bosnien, Kosovo, Serbien, Armenien er blot nogle af de steder, børnene kommer fra.

Lone Bartholomæussen, Eva Melchior Jensen, Inge Riishøj, Annette Kreilgaard, Annamarie Lykke

Dansk Røde Kors, Centralskole Visse

Powered by Labrador CMS