Debat
Bæredygtighed i madkundskab
I torsdag var mere end 60 deltagere samlet på DPU til seminar om bæredygtighed i regi af Akademi for Madkundskabsdidaktik.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
https://www.folkeskolen.dk/1073150/bliv-klogere-paa-baeredygtighed-i-madkundskab
Efter seminaret stod det klart, at bæredygtighed er et stort emne at tage fat på i undervisningen. Men det er uomtvisteligt emne i skolen, og helt specifikt i madkundskab, hvor bæredygtighed indgår i de obligatoriske færdigheds- og vidensområder. Forskellige perspektiver på begrebet og hvordan det kan indgå i didaktisk og pædagogisk praksis blev præsenteret, og jeg er sikker på, at deltagerne gik berigede hjem med en bredere forståelse af begrebet og dets kompleksitet. Oplægsholderne rejste en række spørgsmål til diskussion, og jeg videregiver her et par af dem til videre refleksion over arbejdet med bæredygtighed i madkundskab:
Hvordan kan man undervise i bæredygtighed uden løftede pegefingre og uden at moraliserende fortolkninger kommer til at præge undervisningen?
Hvad er de specifikke potentialer ved at kombinere madkundskab og bæredygtig udvikling?
Hvilke dilemmaer, ambivalenser og spændinger opstår i arbejdet med madkundskab og bæredygtighed i praksis?
Og imens vi diskuterer mulige svar på disse spørgsmål kan vi glæde os til, at der er et nyt materiale på vej om bæredygtighed i madkundskab både til den obligatorisk undervisning og valgfagsundervisningen: Verdensmål og madkundskab af Helle Brønnum Carlsen.